Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Elon Musk splnil svůj slib, Tesla je v slušném zisku

25.10.2018, Milan Šurkala, aktualita
Snad žádná společnost nemá tolik nepřejících lidí jako Tesla. Když Elon Musk před nějakou dobou slíbil ziskové čtvrtletí během série extrémních ztrát, skoro nikdo mu nevěřil a předpokládal Tesle brzký konec. Ta však dosáhla zisku a ne malého.
Tesla je zvláštní společností. Spousta lidí ji miluje, nicméně snad ještě více lidí ji z různých důvodů nenávidí a nemohou přijít Elonu Muskovi na jméno. Ten je poslední dobou hodně kontroverzní, ať už jde o tweet o privátní Tesle, který mu přinesl jen problémy, informace o braní sedativ a jeho 120hodinovém pracovním týdnu, nebo o tweety o záchranáři, kterého opakovaně nazýval pedofilem. Během série extrémně ztrátových čtvrtletí současně vyhlásil, že Tesla bude v tomto čtvrtletí (Q3/18) konečně zisková. Mnozí tomu nevěřili a věří (někteří i doufají) v brzký konec Tesly. Ta jim ale nyní vytírá trochu zrak. Elonu Muskovi se skutečně podařilo splnit slib ve stanovém čase, což je u něj docela nezvyk. Tesla je opravdu zisková a jde o celkem slušné číslo.
 
Tesla Model 3
 
Díky výrazně navýšenému počtu dodávek Tesly Model 3 se společnosti podařilo zvýšit příjmy oproti minulému čtvrtletí o neuvěřitelných 82 % z 3,357 miliardy dolarů na nynějších 6,099 miliardy. Meziročně je to dokonce 158 % nárůst (2,363 miliardy v Q3/17). Výsledkem je provozní zisk dosahující výše 417 milionů dolarů (tj. 6,1 % z celkových příjmů), čistý zisk společnosti pak činí 312 milionů dolarů. Připomeňme, že v Q1/18 šlo o ztrátu 784,6 milionu a v Q2/18 pak o 742,7 milionu USD. To je dosti výrazný obrat v hospodaření. Otázkou je, jak se projeví uspokojování poptávek po levnějších verzích Modelu 3, na kterých má Tesla nižší marži. Připomeňme, že v historii Tesly jde teprve o třetí ziskové čtvrtletí (to se automobilce podařilo ještě v letech 2013 a 2016).
 
Tesla Model 3
 
Tesle se totiž daří držet velmi solidní hrubou marži na prodejích jednotlivých vozů. U Modelu 3 už přesáhla 20 % a Modely S/X se blíží ke 30 %. Za nárůst hrubých marží na Modelu 3 může např. i ten fakt, že na jeho výrobě stráví zaměstnanci o 30 % méně času než v předchozím čtvrtletí a konečně to jde rychleji než u Modelu S/X. Tento vůz je navíc nejúspěšnějším automobilem na americkém trhu co do příjmů (cca 3,1 miliardy USD pro Model 3, zatímco druhá Toyota Camry cca 2,1 miliardy) a pátým vozem co do počtu prodaných kusů.
 
Tesla Model S
 
Připomeňme, že Elon Musk slíbil vyrábět více než 5000 vozů týdně, což se mu sice v některých týdnech daří (v tom posledním ve Q3/18 to bylo 5300 vozů), nicméně průměr za minulé čtvrtletí dosahoval jen 4300 vozů. Zatímco se začalo s vozy se zadním pohonem, ke konci čtvrtletí byla většina vozů s pohonem všech čtyř kol. Před týdnem nicméně společnost začala nabízet i prozatím nejlevnější model s pohonem zadních kol a baterií se středním dojezdem za $46000. Na nejlevnější model se základní baterií a cenou $35000 se stále čeká, ten by měl přijít někdy na jaře 2019. Čeká se ostatně i na dodávky již vyrobených vozů, které jsou pro společnost problémem a navýšila tak doručování vozů přímo až domů. Zatímco bylo dodáno 56065 Modelů 3, dodávky Modelu S a X v posledním čtvrtletí dosáhly 27710 vozů.
 
Tesla Model X
 
Problémem pro Teslu je nyní Čína, kde bylo uvaleno 40% clo na zahraniční vozy, což spolu s nemožností dosáhnout na zhruba 15% pobídku k nákupu elektrických vozů dělá auta od Tesly o téměř 60 % dražšími. Tesla proto hodlá vyrábět auta v Číně a pro novou továrnu má už i pozemek. Také počítá s tím, že toto ji bude v příštím čtvrtletí stát 50 milionů dolarů. Automobilka se také v tiskové zprávě nezapomněla pochlubit pětihvězdičkových hodnocením v nárazových testech a nízkou spotřebou Modelu 3, která dle normy EPA dosahuje 15,2 kWh na 100 km, což má být zatím nejméně u vozidla s pohonem 4×4.
 
Tesla Supercharger
 
Během posledního čtvrtletí Tesla otevřela další 4 prodejny, kterých je nyní po celém světě 353, mobilní servisní systém pak zahrnuje 373 vozidel. Otevřelo se také 44 nových Superchargerů, kterých je nyní 1352 s více než 11 tisíci nabíjecími konektory.
 
Solární tašky Tesly
 
Tesla nejsou jen auta, ale také solární energie (část vzniklá převzetím SolarCity) a baterie Powerwall. Celkově byly instalovány solární systémy s výkonem 93 MW (nárůst 11 %) a baterie Powerwall s celkovými 239 MWh (nárůst 18 %). Výrobce nicméně stále pracuje na svých solárních taškách, které se na střechách objevují jen velmi pomalu spíše v testovacím programu. Masová výroba se nicméně předpokládá pro první polovinu roku 2019. Tato část zaznamenala 7% nárůst příjmů proti minulému čtvrtletí (ze 374,4 milionů USD na 399,3 milionů), což je pak 26% meziroční nárůst (ze 317,5 milionů USD v Q3/17).
 
Na tyto informace pochopitelně rychle zareagovaly i ceny akcií. Společnost večer uzavřela na $288,5, v after-marketu však chvílí vyskočila až na $331,5. Nyní je hodnota akcií na $316,8, což je nárůst o 9,8 %.
 
Zdroj: tesla.com


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama