Tesla je zvláštní společností. Spousta lidí ji miluje, nicméně snad ještě více lidí ji z různých důvodů nenávidí a nemohou přijít Elonu Muskovi na jméno. Ten je poslední dobou hodně kontroverzní, ať už jde o tweet o privátní Tesle, který mu přinesl jen problémy, informace o braní sedativ a jeho 120hodinovém pracovním týdnu, nebo o tweety o záchranáři, kterého opakovaně nazýval pedofilem. Během série extrémně ztrátových čtvrtletí současně vyhlásil, že Tesla bude v tomto čtvrtletí (Q3/18) konečně zisková. Mnozí tomu nevěřili a věří (někteří i doufají) v brzký konec Tesly. Ta jim ale nyní vytírá trochu zrak. Elonu Muskovi se skutečně podařilo splnit slib ve stanovém čase, což je u něj docela nezvyk. Tesla je opravdu zisková a jde o celkem slušné číslo.

Díky výrazně navýšenému počtu dodávek Tesly Model 3 se společnosti podařilo zvýšit příjmy oproti minulému čtvrtletí o neuvěřitelných 82 % z 3,357 miliardy dolarů na nynějších 6,099 miliardy. Meziročně je to dokonce 158 % nárůst (2,363 miliardy v Q3/17). Výsledkem je provozní zisk dosahující výše 417 milionů dolarů (tj. 6,1 % z celkových příjmů), čistý zisk společnosti pak činí 312 milionů dolarů. Připomeňme, že v Q1/18 šlo o ztrátu 784,6 milionu a v Q2/18 pak o 742,7 milionu USD. To je dosti výrazný obrat v hospodaření. Otázkou je, jak se projeví uspokojování poptávek po levnějších verzích Modelu 3, na kterých má Tesla nižší marži. Připomeňme, že v historii Tesly jde teprve o třetí ziskové čtvrtletí (to se automobilce podařilo ještě v letech 2013 a 2016).

Tesle se totiž daří držet velmi solidní hrubou marži na prodejích jednotlivých vozů. U Modelu 3 už přesáhla 20 % a Modely S/X se blíží ke 30 %. Za nárůst hrubých marží na Modelu 3 může např. i ten fakt, že na jeho výrobě stráví zaměstnanci o 30 % méně času než v předchozím čtvrtletí a konečně to jde rychleji než u Modelu S/X. Tento vůz je navíc nejúspěšnějším automobilem na americkém trhu co do příjmů (cca 3,1 miliardy USD pro Model 3, zatímco druhá Toyota Camry cca 2,1 miliardy) a pátým vozem co do počtu prodaných kusů.

Připomeňme, že Elon Musk slíbil vyrábět více než 5000 vozů týdně, což se mu sice v některých týdnech daří (v tom posledním ve Q3/18 to bylo 5300 vozů), nicméně průměr za minulé čtvrtletí dosahoval jen 4300 vozů. Zatímco se začalo s vozy se zadním pohonem, ke konci čtvrtletí byla většina vozů s pohonem všech čtyř kol. Před týdnem nicméně společnost začala nabízet i prozatím nejlevnější model s pohonem zadních kol a baterií se středním dojezdem za $46000. Na nejlevnější model se základní baterií a cenou $35000 se stále čeká, ten by měl přijít někdy na jaře 2019. Čeká se ostatně i na dodávky již vyrobených vozů, které jsou pro společnost problémem a navýšila tak doručování vozů přímo až domů. Zatímco bylo dodáno 56065 Modelů 3, dodávky Modelu S a X v posledním čtvrtletí dosáhly 27710 vozů.
.jpg)
Problémem pro Teslu je nyní Čína, kde bylo uvaleno 40% clo na zahraniční vozy, což spolu s nemožností dosáhnout na zhruba 15% pobídku k nákupu elektrických vozů dělá auta od Tesly o téměř 60 % dražšími. Tesla proto hodlá vyrábět auta v Číně a pro novou továrnu má už i pozemek. Také počítá s tím, že toto ji bude v příštím čtvrtletí stát 50 milionů dolarů. Automobilka se také v tiskové zprávě nezapomněla pochlubit pětihvězdičkových hodnocením v nárazových testech a nízkou spotřebou Modelu 3, která dle normy EPA dosahuje 15,2 kWh na 100 km, což má být zatím nejméně u vozidla s pohonem 4×4.

Během posledního čtvrtletí Tesla otevřela další 4 prodejny, kterých je nyní po celém světě 353, mobilní servisní systém pak zahrnuje 373 vozidel. Otevřelo se také 44 nových Superchargerů, kterých je nyní 1352 s více než 11 tisíci nabíjecími konektory.

Tesla nejsou jen auta, ale také solární energie (část vzniklá převzetím SolarCity) a baterie Powerwall. Celkově byly instalovány solární systémy s výkonem 93 MW (nárůst 11 %) a baterie Powerwall s celkovými 239 MWh (nárůst 18 %). Výrobce nicméně stále pracuje na svých solárních taškách, které se na střechách objevují jen velmi pomalu spíše v testovacím programu. Masová výroba se nicméně předpokládá pro první polovinu roku 2019. Tato část zaznamenala 7% nárůst příjmů proti minulému čtvrtletí (ze 374,4 milionů USD na 399,3 milionů), což je pak 26% meziroční nárůst (ze 317,5 milionů USD v Q3/17).
Na tyto informace pochopitelně rychle zareagovaly i ceny akcií. Společnost večer uzavřela na $288,5, v after-marketu však chvílí vyskočila až na $331,5. Nyní je hodnota akcií na $316,8, což je nárůst o 9,8 %.
Zdroj: tesla.com