Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Audi e-tron, elektrické SUV s excelentní aerodynamikou

19.9.2018, Milan Šurkala, aktualita
Dlouho očekávané elektrické SUV od Audi, model e-tron, je tady. A rozhodně nejde o nesmělý pokus. Máme zde maximální výkon 300 kW, velkou 95kWh baterii a také excelentní aerodynamiku prodlužující dojezd vozu.
Trh elektromobilů se začíná rychle rozrůstat a týká se to zejména luxusních SUV. Jak už ukázal Musk se svou Teslou, kvůli vysokým cenám technologií pro EV má smysl je uvádět nejprve tam, kde jsou za to zákazníci ochotni zaplatit, tedy v luxusních třídách. Pokud jde o SUV, máme zde např. Teslu Model X, Jaguar I-PACE a nedávno ukázal také Mercedes-Benz svoje EQC. Nicméně Audi už představilo i finální produkt, model e-tron, jehož prodej bude zahájen na přelomu roku 2018 a 2019 (tedy za zhruba 3 měsíce).
 
Audi e-tron
 
klikněte pro zvětšení
 
Rozhodně nepůjde o žádného drobečka, toto SUV má na délku 4901 mm, je 1935 milimetrů široké a vzhledem k délce téměř 5 metrů bude s výškou 1616 milimetrů působit spíše jako oplastovaný kombík než SUV. Jeho rozvor činí 2928 milimetrů a zavazadlový prostor se pak může chlubit objemem 660 litrů.
 
Vůz má pochopitelně pohon všech čtyř kol, nicméně po většinu času to bude zadokolka. Má totiž dva elektromotory, přičemž po většinu času bude k dispozici jen ten silnější vzadu. Nebude-li stačit, případně budou-li potřeba přední kola, bleskurychle se připojí i ta přední. Maximální výkon soustavy činí 300 kW a překvapí točivý moment vrcholící hodnotou 664 Nm (u elektromobilu s takovým výkonem bychom čekali asi trochu více, důležitý je však stejně  výkon). SUV zrychlí na stovku za 5,7 sekundy a maximální rychlost byla elektronicky omezena na 200 km/h.
 
Audi e-tron
 
klikněte pro zvětšení
 
Baterie má kapacitu 95 kWh a dle výrobce a přesnější normy WLTP má vydržet na ujetí přes 400 km. Tomu by se i dalo věřit, znamenalo by to průměrnou spotřebu cca pod 24 kWh na 100 km, což je reálné dosáhnout. Systém rekuperace dokáže dodat zpět energii v takovém množství, že prodlužuje dojezd o 30 % (bez ní by byl jen okolo 300 km). Do zpomalení 0,3 g se do brzdění vkládají jen elektromotory, což zahrnuje asi 90 % veškerého brzdění. Kotoučové brzdy přijdou ke slovu jen v 10 % případů. Rekuperace dokáže být tak silná, že dle výrobce dokážou elektromotory při 100km/h rychlosti vyvinout brzdný výkon 220 kW a moment 300Nm. 
 
Audi e-tron
 
klikněte pro zvětšení
 
Baterie jsou nízké a umístěné jsou pod podlahou, takže pomáhají snížit těžiště, které je na úrovni běžných osobních aut. Také se podařilo dosáhnout ideálního rozložení hmotnosti mezi nápravami v poměru 50:50. Díky vzduchovému odpružení lze upravovat světlou výšku vozu v rozsahu 76 milimetrů a na dálnici tak snižovat odpor vzduchu. Ten má vskutku vynikající koeficient 0,27, čímž překonává i jinak velmi aerodynamické SUV Mercedes-Benz GLE s hodnotou 0,29. Taková hodnota je pro SUV doslova neuvěřitelná. Je totiž možné si přiobjednat kamery místo zrcátek, což zlepší aerodynamiku na výše uvedenou úroveň a obraz je pak promítán na OLED displeje vevnitř vozu.
 
Audi e-tron
 
klikněte pro zvětšení
 
Baterii lze nabíjet stejnosměrným proudem a výkonem až 150 kW, střídavě do 11 kW, případně na přání až 22 kW. V případě rychlého 150kW nabíjení tak za půl hodiny nabijete zhruba 80 % baterie a energii na asi 320 km jízdy. Novinkou bude také jednotná karta pro evropské nabíjecí systémy, které pokryje asi 80 % všech nabíjecích stanic různých poskytovatelů (v ČR bude později). 
 
Audi e-tron
 
klikněte pro zvětšení
 
Pokud jde o design vozu, ten je poměrně konzervativní a na první pohled nevypadá nějak futuristicky, že by z toho elektrický pohon přímo křičel. Tomu napovídají spíše jen detaily jako téměř uzavřená maska chladiče nebo chybějící koncovky výfuků. Uvnitř najdete dotykové displeje nahrazující většinu ovládacích prvků. Systém MMI Navigation je doplněn o mobilní připojení LTE Advanced a WLAN hotspot. Cestující se tak mohou připojit k internetu, auto samo pak toto využívá např. k získávání informací o dopravě nebo nabíjecích stanicích. Vůz dokáže prediktivně zrychlovat i zpomalovat a má i spoustu senzorů pro částečně autonomní jízdu. Je zde pět radarů, šest kamer, 12 ultrazvukových senzorů a laserový skener.
 
Díky připojení na internet je zajímavostí také možnost dokupovat si další funkce. Chcete-li updatovat klasická LED světla na Matrix LED s inteligentním řízením dálkových světel, není problém. Lze si dokoupit další funkce pro asistenční systémy, nebudou chybět ani možnosti pro informační a zábavní systém. Cena ještě nebyla stanovena, v USA se hovoří o $74800, české zastoupení pak mluví o předpokládané ceně pohybující se někde kolem dvoumilionové hranice.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama