Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Mercedes-Benz GLE, nové SUV s inteligentním odpružením

17.9.2018, Milan Šurkala, aktualita
Nová verze SUV Mercedes-Benz GLE je opravdu nabitá obrovským množstvím technologií. Máme zde např. inteligentní odpružení s náklonem do zatáčky jak u motocyklů, systém MBUX excelentní aerodynamiku a mnoho dalšího.
Moderní vozy Mercedes-Benz jsou doslova nabité elektronikou. Výjimkou není ani nová generace SUV s označením GLE (to v roce 2015 nahradilo třídu ML po 2 milionech vyrobených kusů jako SUV pozicované do vyšší střední třídy, jakási E-Class v SUV) Nové GLE je pozoruhodné z několika úhlů pohledu. Jedním z nich může být design. Na něm by možná nebylo nic netypického, dokud se nepodíváte na koeficient odporu vzduchu. Jeho hodnota Cd totiž činí pouhých 0,29, což je na SUV vskutku excelentní hodnota. Pro zajímavost, předchůdce měl Cd=0,32.
 
Mercedes-Benz GLE 2019
 
klikněte pro zvětšení
 
Zajímavostí je 48V elektrický systém, který se zde stará o několik užitečných funkcí. Jednou z nich je E-Active Body Control. Jde o elektronicky řízené hydropneumatické odpružení pro každé kolo zvlášť. Dokáže naklápět auto v zatáčce na druhou stranu podobně jako motocykl a pasažéři by tak měli zaznamenat podstatně menší boční odstředivou sílu. Dokáže také bojovat proti náklonu auta dozadu při akceleraci a dopředu při brzdění. Také umí skenovat silnici před vozem a upravovat odpružení tak, aby lépe žehlilo nerovnosti.
 
Mercedes-Benz GLE 2019
 
klikněte pro zvětšení
 
Funkce Active Tailback Assist dokáže zastavit vůz v zácpě a popojíždět jím až do rychlosti 60 km/h. Pokud by náhodou chybělo značení, bude následovat auto před ním. Také umí samo najet tak pro vznik pruhu pro záchranky, jak nařizuje zákon. Vůz také umí sám zpomalovat, pokud to vyžadují okolnosti. Dozví-li se ze zpráv a jiných externích zdrojů, že je před ním na dálnici nehoda, zácpa nebo něco jiného vyžadující zpomalení, už preventivně předem zpomalí na 100 km/h.
 
Mercedes-Benz GLE 2019
 
klikněte pro zvětšení
 
Nové GLE dostalo o 80 mm delší rozvor, který nyní dosahuje 2995 mm a může být na přání vybaveno i třetí řadou sedadel. Místo pro nohy na zadních sedadlech se prodloužilo o 69 mm, zlepšila se také vnitřní výška vzadu o 33 mm na nynějších 1025 mm. Zavazadlový prostor se může chlubit objemem 825 litrů, po sklopení sedaček vzroste jeho objem až na 2055 litrů. Také vstup do něj je o 72 mm širší.
 
Mercedes-Benz GLE 2019
 
klikněte pro zvětšení
 
GLE také nová LED světla, která dokážou svítit až 650 metrů daleko (1 lux). Vůz může být vybaven 18 až 22palcovými koly. Zajímavostí je Energezing Coach, funkce s inteligentními algoritmy, která díky monitorování pomocí kompatibilních wearable zařízení od Garminu dokáže analyzovat kvalitu spánku, stres a na základě toho vytvořit lepší atmosféru na palubě.
 
Mercedes-Benz GLE 2019
 
klikněte pro zvětšení
 
Nechybí ani multimediální systém MBUX, který je tvořen dvěma velkými 12,3" dotykovými obrazovkami. Pomocí kamery nad hlavami cestujících je systém schopen rozpoznat, zda je ovládán řidičem či spolujezdcem a na základě toho se aktivuje zvolené nastavení jen pro toho, kdo ho ovládal (např. masážní sedadla). Některé vlastnosti vozu lze ovládat i hlasem, pokynem "Hey Mercedes". Ten zatím funguje v mandarínštině, angličtině a němčině. Nechybí ani head-up displej s rozlišením 720×240 pixelů (velikost zhruba 45×15 cm, vypadá, jako by byl umístěn 3 metry před autem).
 
Mercedes-Benz GLE 2019
 
klikněte pro zvětšení
 
První variantou bude GLE 450 4MATIC. Tento vůz má 6válcový benzinový motor s výkonem 270 kW a točivým momentem 500 Nm. Díky 48V elektrickému systému a funkci EQ Boost je možné zapojit do hry ještě elektromotor a přidat vozu dalších 250 Nm a 16 kW k dobru, ale jen na omezenou dobu. 48V elektrický systém pohání i vodní pumpu nebo klimatizaci. O přenos momentu na kola se stará 9stupňová převodovka 9G-Tronic. Dokáže na přední nápravu poslat 0 až 100 % točivého momentu, a to logicky platí i pro tu zadní v opačném poměru. Dokonce je nabízen balíček Offroad s redukční převodovkou pro ještě lepší schopnosti jízdy v terénu. Udávaná papírová spotřeba činí 8,6 až 9,3 litru na 100 km.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama