Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Solární truck s 90kWh baterií zdolal výškový rekord, vyjel do 6500 m.n.m. pouze na slunce

2.1.2024, Milan Šurkala, aktualita
Solární truck s 90kWh baterií zdolal výškový rekord, vyjel do 6500 m.n.m. pouze na slunce
Elektromobily mají nemálo omezení, nicméně i ta se dají částečně obcházet. Nyní se s elektrickým truckem povedlo překonat výškový rekord pro elektřinou poháněná auta. Na spalovací vozy ale ještě chybí přes 230 metrů.
V roce 2020 dvojice vozů Mercedes-Benz Unimog dosáhla výškového rekordu, kdy se jim povedlo vyjet do výšky 6694 m.n.m. Přesně před měsícem to překonalo speciálně upravené Porsche 911 Carrera 4S, které vyjelo ještě o 40 metrů výše do 6734 m.n.m. Náročných poutí jsou ale schopné i elektromobily, jak nedávno ukázal Nissan se svým SUV Ariya. Pokud jde o výškový rekord s elektromobilem, ten drží vůz Terren postavený na základě nákladního vozu Aebi VT450 Transporter. O přestavbu expedičního speciálu se postarala sama švýcarská firma Aebi Schmidt a s autem vyjel Gebrüder Weiss Peak Evolution Team na horu Ojos del Salado. Ta je nejvyšší horou Chile, nejvyšším aktivním vulkánem na Zemi a druhou nejvyšší horou západní polokoule.
 
 
Jak ale nabíjet elektromobil na takto vysokém vulkánu? Pomohlo slunce a jeho energie. Šlo totiž o solární auto a vysokou horu zdolalo výhradně na solární energii. Panely jsou jak na nástavbě, tak se při zastavení vozu rozkládaly přídavné solární panely na zem, čímž vůz nabíjely. Ty měly plochu 42 m2 a výkon 7,4 kWp. Už dobře víme, že solární panely pouze na autě by pro nabíjení nestačily, nemají dostatečně velkou plochu. Ačkoli vůz může mít ve standardní verzi až 140kWh akumulátor, speciál měl tři paralelní akumulátory o celkovém množství energie 90 kWh.
 
Výškový rekord s Porsche 911 Carrera 4S
 
Byly zde dva elektrické motory Bosch s celkovým výkonem 320 koní (235 kW), napětí akumulátoru bylo sníženo ze 400 V na 300 V a použita byla obří 42" kola (průměr 107 cm), přičemž i zadní náprava byla řiditelná. Nákladnímu vozu, jehož pouť začala na 3400 m.n.m, se povedlo dosáhnout nadmořské výšky 6500 metrů, což je světový rekord pro elektromobil. Na výkon spalovacího Porsche to ale ještě nemá, tam chybí přes 230 metrů. Nicméně vozy se spalovacími motory zde mají své problémy, v takových nadmořských výškách kvůli nedostatku kyslíku značně klesá výkon motoru.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama