reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Pár projel 34 000 km od severního po jižní pól v elektrickém Nissanu Ariya

20.12.2023, Milan Šurkala, aktualita
Pár projel 34 000 km od severního po jižní pól v elektrickém Nissanu Ariya
Elektrická auta mají odvěký problém s nabíjením, to však nebránilo jednomu páru vzít na extrémně náročnou expedici ze severního na jižní pól právě elektrické auto. Bylo jím SUV Nissan Ariya.
I když mnozí považují za téměř nemožné jet s elektromobilem byť jen do Chorvatska, Chris a Julie Ramsey se rozhodli, že s elektromobilem projedou celou zeměkouli, a to od severního pólu až po ten jižní. Proto se i expedice nazývala Pole to Pole. Vzali sériové SUV Nissan Ariya a ačkoli na pohonném systému (motor, baterie) se nedělaly úpravy, těm se nevyhnul podvozek. Ten dostal jiné odpružení, byly zvětšeny výřezy kol, aby se sem vešla obrovská 39palcová kola (průměr 99 cm), přičemž ta standardní mají okolo 74 cm. O úpravu a podporu na cestě se starala společnost Arctic Trucks. Čtyřkolka má v sérii 87kWh akumulátor a papírový WLTP dojezd 509 km, nicméně kvůli obřím kolům a střešnímu nosiči se výsledný dojezd znatelně zkrátil. Normy jsou většinou optimističtější a dalo by se u sériového vozu čekat tak 400-450 km na jedno nabití, pár údajně dosahoval dojezdu obvykle 250-300 km, což je ale stále docela vysoké číslo na to, v jak náročném terénu se pohyboval a jak moc neekonomické byly provedeny úpravy.
 
 
Začalo se na severním magnetickém pólu a auto původně za sebou táhlo i 5kW větrnou turbínu, která měla pomoci nabíjet vůz. Zde se ukázal neduh elektrických vozů pro takové podmínky, kdy může být výsledek dost závislý na počasí (to je obecně neduh OZE, které měly napájet auto). Silný vítr totiž ustál těsně před zahájením expedice a znovu začal vát těsně potom, co přívěs zanechali kvůli nabitému harmonogramu, jež neumožnil ho táhnout dál. Cesta se totiž měla brzy zavřít a s přívěsem by ji nestihli projet v termínu. Na druhou stranu to ale ukazuje i jednu výhodu elektromobilu, že je schopen získat energii z mnoha různých zdrojů a není závislý na jednom palivu. Když nepomohl vítr, stále byla možnost nabíjet ze slunce a v nejhorším případě pomocí generátoru na fosilní paliva, který byl k dispozici pro nejhorší případy.
 
 
K jižnímu pólu pár jel přes obě Ameriky, přičemž ve Střední a Jižní Americe byly pro účely expedice vystavěny nové nabíječky společností Enel X Way. Ty zde zůstanou a budou sloužit dalším majitelům elektromobilů. Do cíle dorazili po 8,5 měsíce jízdy (jeli od 30. března do 15. prosince) a po ujetých cca 34 tisících km (uváděná data se na různých místech liší, a to od 17 do 21 tisíc mil). To současně znamená, že denně ujeli v průměru jen něco okolo 135 km, což ale pro podobné expedice spojené s dalšími propagačními akcemi a jinými událostmi není nic výjimečného (např. projekt Tatra kolem světa měl průměr cca 125 km na den).
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama
reklama
reklama