www.svetmobilne.cz
>
>
>

Solární auta: proč je ještě nemáme?

Solární auta: proč je ještě nemáme?
, , článek
Automobilky se předhání v tom, kdo představí více hybridů a elektromobilů. Mnozí si jistě pokládají otázku, proč elektromobily berou elektřinu z elektráren a nevyrábí si ji sami pomocí solárních panelů. Dnes se podíváme, zda by něco takového bylo možné.
reklama
Množství dopravy roste a státy se předhání v tom, kdo ji bude více regulovat a udělá ji ekologičtější. V EU na to jdeme až příliš zhurta. Byly zavedeny pokuty pro výrobce, kteří prodávají auta s vyššími emisemi CO2 (tedy s vyšší spotřebou), což je pochopitelně tlačí do vývoje aut, které mají výrazně nižší spotřebu než dnes. Na tom by v zásadě nebylo nic špatného, kdyby byl praktický dopad stejně tak dobrý jako ten papírový. Což není.
 
Proto se také ve zvýšené míře začal používat downsizing, který na papíře dramaticky snižuje spotřebu paliva a auto vypadá jako velmi úsporné. Jak ukázal náš článek, downsizing sice opravdu nezanedbatelně funguje, ale stále ne tak dobře, jak by napovídaly papírové hodnoty. Dalším způsobem, jak snížit papírové emise celé automobilky, jsou hybridy a elektromobily. Právě poslední kategorii se dnes budeme věnovat.
 
Uhelná elektrárna
 
Autor: Kleineolive (Own work) [CC BY 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/3.0)], přes Wikimedia Commons
 
Na elektromobily jsme se už na stránkách Světa mobilně několikrát podívali. Věnovali jsme se skutečným emisím CO2 při produkci elektřiny, ze kterých vyplynulo, že i při vysokém počtu uhelných elektráren jako u nás jsou emise CO2 (a i dalších plynů) vypuštěné při výrobě elektřiny pro elektromobily o něco nižší než emise CO2 při použití spalovacích motorů. Rozhodně ale zdaleka nejde o nulové emise, kterými nás masírují výrobci.
 
Také jsme zjistili, že spotřeba elektřiny u elektromobilů se na celkové spotřebě neprojevuje až tak dramaticky jak mnozí prezentují a pro 5 milionů osobních aut by stačil jeden další Temelín. Přičemž 5 milionů elektromobilů tu budeme mít nejdříve tak za 40-50 let. Ale co kdyby si ta auta vyráběla elektřinu sama pomocí solárních panelů? Dokázali bychom potřebu další jaderné elektrárny (nebo spousty jiných a menších) eliminovat nebo alespoň snížit?
 
Solární auto
 
Autoři: Hideki Kimura, Kouhei Sagawa (Own work) [CC BY 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/3.0)], přes Wikimedia Commons
 
Jistě jste už viděli solární auta nejrůznějších bizarních tvarů, která rozhodně nejsou praktická. Mají obrovskou plochu pro solární panely, nízkou hmotnost a když svítí sluníčko, jsou schopné i jezdit. To nevlévá do žil zrovna mnoho optimismu. My si přesto zkusíme vytvořit solární auto na základě vcelku běžného vozu a podíváme se, nakolik by solární panely dokázaly odlehčit klasické elektrické síti.
 
Solární střecha na Škodě Superb
 
V běžné produkci jsme se přesto se solárními střechami přesto několikrát setkali. Ve velikosti klasického střešního okna mohla mít solární články už i naše Škoda Superb, přičemž vyrobená energie poháněla ventilátor klimatizace a v létě tak udržuje interiér stále o něco chladnější než normálně.
 
Solární střecha na Toyotě Prius
 
Několikrát se solární střecha dostala i na Toyotu Prius. U druhé generace měly články od Kyocery jen 16,5% účinnost a výkon byl pouhopouhých 50 W, což opravdu není mnoho a byla využívána podobně jako u výše zmíněného Superbu. Dnešní Prius už může být vybaven solárními články od Panasonicu a hovoří se o výkonu 180 W. To ale stále nevypadá zrovna optimisticky. Na druhou stranu, průměrný denní sluneční svit v ČR je okolo 5 hodin denně, takže za den bychom mohli dostat cca 900 Wh (0,9 kWh). Za rok je to už okolo 330 kWh, což by mělo stačit na ujetí okolo 2000 kilometrů ročně. Pochopitelně za předpokladu, že nebudete parkovat ve stínu (v garáži,...). Solární střechy jsme mohli najít i na dalších autech, případně se objeví na některých nových. Zmínit lze např supersport Fisker nebo budoucí vozy Audi.
 
Pojďme se dnes ale podívat, jak potřebu tohoto Temelínu navíc snížit tvorbou solárního auta, resp. auta, které si dopomůže solárními panely. Je něco takového vůbec možné? Projekt Lightyear totiž tvrdí, že ano.
reklama
Nejnovější články
Peugeot představil plug-in hybridy 508 a 3008 Peugeot představil plug-in hybridy 508 a 3008
Peugeot to už v minulosti zkoušel s naftovými hybridy, ty se ale moc neujaly. Tentokrát to zkouší znovu a vypadá to, že i lépe. Peugeot 508 a 3008 dostanou benzinové hybridy s velkým akumulátorem, v druhém případě dokonce i s pohonem všech 4 kol.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Cukrovou třtinu v Brazílii odváží autonomně řízené Mercedesy Axor Cukrovou třtinu v Brazílii odváží autonomně řízené Mercedesy Axor
Automobilka Mercedes-Benz dodá do Brazílie celkem 18 nákladních vozů Axor, které zde pomohou sbírat a odvážet cukrovou třtinu. Aby to měli řidiči jednodušší, vozy se po poli dokáží pohybovat autonomně.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Fanoušci OnePlus blahořečí 3,5mm jack, budoucí model o něj přijde Fanoušci OnePlus blahořečí 3,5mm jack, budoucí model o něj přijde
OnePlus se fanoušků na Twitteru zeptalo, jakou funkci mají nejraději na svém OnePlus 6. Vzhledem k nedávnému prohlášení, že chystané OnePlus 6T nebude mít 3,5mm audio jack, si uživatelé nejvíce cení právě této funkce.
Dnes, aktualita, Jáchym Šlik
Punkt MP02: drahý telefon, co toho moc neumí Punkt MP02: drahý telefon, co toho moc neumí
Za částku odpovídající 350 dolarům můžete mít už velmi solidně vybavený smartphone. A nebo jednoduchý mobil Punkt, který má malý černobílý displej a umí skoro jen volat a posílat SMS. V čem je tedy zvláštní?
Dnes, aktualita, Jáchym Šlik
Volkswagen představil vodíkový Crafter HyMotion Volkswagen představil vodíkový Crafter HyMotion
Vedle spousty elektrických dodávek a jejich konceptů představila společnost Volkswagen ještě jednu pozoruhodnou dodávku. Crafter HyMotion je totiž poháněna vodíkem a vychází z elektrického e-Crafteru.
Včera, aktualita, Milan Šurkala