www.svetmobilne.cz
>
>
>

Solární auta: proč je ještě nemáme?

Solární auta: proč je ještě nemáme?
, , článek
Automobilky se předhání v tom, kdo představí více hybridů a elektromobilů. Mnozí si jistě pokládají otázku, proč elektromobily berou elektřinu z elektráren a nevyrábí si ji sami pomocí solárních panelů. Dnes se podíváme, zda by něco takového bylo možné.
K oblíbeným
reklama
Množství dopravy roste a státy se předhání v tom, kdo ji bude více regulovat a udělá ji ekologičtější. V EU na to jdeme až příliš zhurta. Byly zavedeny pokuty pro výrobce, kteří prodávají auta s vyššími emisemi CO2 (tedy s vyšší spotřebou), což je pochopitelně tlačí do vývoje aut, které mají výrazně nižší spotřebu než dnes. Na tom by v zásadě nebylo nic špatného, kdyby byl praktický dopad stejně tak dobrý jako ten papírový. Což není.
 
Proto se také ve zvýšené míře začal používat downsizing, který na papíře dramaticky snižuje spotřebu paliva a auto vypadá jako velmi úsporné. Jak ukázal náš článek, downsizing sice opravdu nezanedbatelně funguje, ale stále ne tak dobře, jak by napovídaly papírové hodnoty. Dalším způsobem, jak snížit papírové emise celé automobilky, jsou hybridy a elektromobily. Právě poslední kategorii se dnes budeme věnovat.
 
Uhelná elektrárna
 
Autor: Kleineolive (Own work) [CC BY 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/3.0)], přes Wikimedia Commons
 
Na elektromobily jsme se už na stránkách Světa mobilně několikrát podívali. Věnovali jsme se skutečným emisím CO2 při produkci elektřiny, ze kterých vyplynulo, že i při vysokém počtu uhelných elektráren jako u nás jsou emise CO2 (a i dalších plynů) vypuštěné při výrobě elektřiny pro elektromobily o něco nižší než emise CO2 při použití spalovacích motorů. Rozhodně ale zdaleka nejde o nulové emise, kterými nás masírují výrobci.
 
Také jsme zjistili, že spotřeba elektřiny u elektromobilů se na celkové spotřebě neprojevuje až tak dramaticky jak mnozí prezentují a pro 5 milionů osobních aut by stačil jeden další Temelín. Přičemž 5 milionů elektromobilů tu budeme mít nejdříve tak za 40-50 let. Ale co kdyby si ta auta vyráběla elektřinu sama pomocí solárních panelů? Dokázali bychom potřebu další jaderné elektrárny (nebo spousty jiných a menších) eliminovat nebo alespoň snížit?
 
Solární auto
 
Autoři: Hideki Kimura, Kouhei Sagawa (Own work) [CC BY 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/3.0)], přes Wikimedia Commons
 
Jistě jste už viděli solární auta nejrůznějších bizarních tvarů, která rozhodně nejsou praktická. Mají obrovskou plochu pro solární panely, nízkou hmotnost a když svítí sluníčko, jsou schopné i jezdit. To nevlévá do žil zrovna mnoho optimismu. My si přesto zkusíme vytvořit solární auto na základě vcelku běžného vozu a podíváme se, nakolik by solární panely dokázaly odlehčit klasické elektrické síti.
 
Solární střecha na Škodě Superb
 
V běžné produkci jsme se přesto se solárními střechami přesto několikrát setkali. Ve velikosti klasického střešního okna mohla mít solární články už i naše Škoda Superb, přičemž vyrobená energie poháněla ventilátor klimatizace a v létě tak udržuje interiér stále o něco chladnější než normálně.
 
Solární střecha na Toyotě Prius
 
Několikrát se solární střecha dostala i na Toyotu Prius. U druhé generace měly články od Kyocery jen 16,5% účinnost a výkon byl pouhopouhých 50 W, což opravdu není mnoho a byla využívána podobně jako u výše zmíněného Superbu. Dnešní Prius už může být vybaven solárními články od Panasonicu a hovoří se o výkonu 180 W. To ale stále nevypadá zrovna optimisticky. Na druhou stranu, průměrný denní sluneční svit v ČR je okolo 5 hodin denně, takže za den bychom mohli dostat cca 900 Wh (0,9 kWh). Za rok je to už okolo 330 kWh, což by mělo stačit na ujetí okolo 2000 kilometrů ročně. Pochopitelně za předpokladu, že nebudete parkovat ve stínu (v garáži,...). Solární střechy jsme mohli najít i na dalších autech, případně se objeví na některých nových. Zmínit lze např supersport Fisker nebo budoucí vozy Audi.
 
Pojďme se dnes ale podívat, jak potřebu tohoto Temelínu navíc snížit tvorbou solárního auta, resp. auta, které si dopomůže solárními panely. Je něco takového vůbec možné? Projekt Lightyear totiž tvrdí, že ano.
reklama
Nejnovější články
Vážná nehoda Tesly: vůz, který nikdo neřídil, skončil v plamenech Vážná nehoda Tesly: vůz, který nikdo neřídil, skončil v plamenech
Ve Spojených státech se stala kuriózní nehoda vozu Tesla. Automobil neměl nikoho na sedadle řidiče a ve vysoké rychlosti to napálil do stromu. Tam se po nárazu vznítil a dva pasažéři vozu to nepřežili.
Včera, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Sony Xperia 1 III a 5 III přichází se 105mm telezoomem Sony Xperia 1 III a 5 III přichází se 105mm telezoomem
Sony uvedlo dva nové mobilní telefony Xperia 1 III a Xperia 5 III. Oba dva míří především na náročnější tvůrce obsahu. V případě prvního modelu tu máme dokonce 4K displej. Oba pak mají telemodul s optickým zoomem na přepočtených 105 mm.
15.4.2021, aktualita, Milan Šurkala11 komentářů
Apple iPhone 11 Pro s posunutým logem se prodal za 2700 USD Apple iPhone 11 Pro s posunutým logem se prodal za 2700 USD
Výrobní vada nemusí být vždy jen ke škodě. V případě telefonu Apple iPhone 11 Pro totiž paradoxně výrazně zvýšila cenu telefonu. Ten měl na zadní straně špatně umístěné logo nakousnutého jablka.
14.4.2021, aktualita, Milan Šurkala
Softwarový bug může z elektrického Fordu Mustang Mach-E udělat velké těžítko Softwarový bug může z elektrického Fordu Mustang Mach-E udělat velké těžítko
Přemíra elektroniky a softwaru dokáže potrápit nejednoho majitele takového produktu. Elektromobily Ford Mustang Mach-E se tak mohou stát velkými těžítky kvůli softwarové chybě. Přestože je hlavní akumulátor nabitý, auto "nemá šťávu".
9.4.2021, aktualita, Milan Šurkala3 komentáře
Apple iOS 14 už běží na 90 % iPhonů Apple iOS 14 už běží na 90 % iPhonů
I když mnozí přičítají Applu plánované zastarávání, je pravdou, že snad žádná konkurence nemá tak dlouhodobou softwarovou podporu jako on. I to se projevuje na tom, že už 90 % iPhonů má novou verzi iOS 14.
9.4.2021, aktualita, Milan Šurkala