Lightyear, první "normální" solární auto v roce 2019
1.7.2017, Milan Šurkala, aktualita
Pokusů o solární automobily bylo už hodně, nikdy to však moc nedopadlo. Holandská společnost Lightyear ale chce v roce 2019 prodávat první "normální" solární auto Lightyear One. Má vydržet měsíce bez nabíjení.
Solární auta měla vždy těžký život. Základním problémem je, že účinnost solárních článků není příliš vysoká a povrch automobilu při normálních tvarech není tak velký, aby stačil na jeho bezproblémové napájení (solární auta kvůli tomu měla často hodně šílené tvary). Jen počítejme, Slunce dodá maximálně zhruba 1000 W na metr čtvereční, účinnost dnešních článků bývá okolo 22 %. Za hodinu svitu dostaneme přibližně 220 Wh energie. Během dne tak jeden metr čtvereční může dodat něco necelé 2 kWh tam, kde je slunečního svitu opravdu hodně. To vystačí tak na 10 km jízdy běžného elektromobilu při 1 m2 solárních panelů.
Taková Škoda Octavia Combi má plochu střechy lehce přes 2 metry čtvereční, při perfektním slunečném dni by tak nasbírala energii na 20 km. Na denní dojíždění do práce by to nicméně mohlo minimálně pomoci snížit frekvenci nabíjení. U nás v ČR je však průměrný svit Slunce jen okolo 1800 hodin ročně, za rok byste v případě zmíněné Octavie tedy nasbírali méně než 800 kWh (1800 h × 2 m2 × 0,22 kW/m2), což by stačilo maximálně tak na 3500 km ze Slunce (pokud by auto nestálo ve stínu, a to ještě počítáme s přímým svitem). V praxi by to patrně nepřelezlo 2000 km za rok. Nizozemská společnost Lightyear ale pracuje na autě, které by navzdory těmto předpokladům nemělo být nabíjené i několik měsíců.
Toto auto nese název Lightyear One, bude mít pohon všech čtyř kol a baterie má postačit na ujetí 400 až 800 kilometrů. Je tedy jasné, že bude hodně velká a těžká. Prvních deset číslovaných kusů vyjede z brán továrny v roce 2019, další stovka bude následovat v roce 2020. Výrobce již přijímá rezervace a cena finálního vozu startuje na částce 119 tisíc EUR bez DPH.
Jak sami vidíte na obrázcích, auto nemá zas až tak neobvyklé tvary, nicméně celá střecha až do zádě je pokryta solárními panely. Výrobce se tedy snažil o maximalizaci plochy a při násobně větších plochách střechy než u konvenčních aut by se i dalo věřit údajům okolo 10 tisíc kilometrů ročně v Amsterdamu, 14 tisíc v Chicagu nebo New Yorku a až 20 tisícům km ročně v Honolulu jen ze sluneční energie. Vedle sluneční energie bude ale pochopitelně možné nabíjet Lightyear One i ze zásuvky a nabíječkami pro EV. S prodejem se počítá v USA a EU. Zda ale projekt dosáhne slibovaného konce a zda opravdu v praxi nabídne tak moc velký nájezd jen na sluneční energii, ukáže až čas.
Zdroj: lightyear.one, newatlas.com