www.svetmobilne.cz
>
>

Lightyear, první "normální" solární auto v roce 2019

Lightyear, první "normální" solární auto v roce 2019
, , aktualita
Pokusů o solární automobily bylo už hodně, nikdy to však moc nedopadlo. Holandská společnost Lightyear ale chce v roce 2019 prodávat první "normální" solární auto Lightyear One. Má vydržet měsíce bez nabíjení.
K oblíbeným
reklama
Solární auta měla vždy těžký život. Základním problémem je, že účinnost solárních článků není příliš vysoká a povrch automobilu při normálních tvarech není tak velký, aby stačil na jeho bezproblémové napájení (solární auta kvůli tomu měla často hodně šílené tvary). Jen počítejme, Slunce dodá maximálně zhruba 1000 W na metr čtvereční, účinnost dnešních článků bývá okolo 22 %. Za hodinu svitu dostaneme přibližně 220 Wh energie. Během dne tak jeden metr čtvereční může dodat něco necelé 2 kWh tam, kde je slunečního svitu opravdu hodně. To vystačí tak na 10 km jízdy běžného elektromobilu při 1 m2 solárních panelů.
 
Lightyear One silueta
 
Taková Škoda Octavia Combi má plochu střechy lehce přes 2 metry čtvereční, při perfektním slunečném dni by tak nasbírala energii na 20 km. Na denní dojíždění do práce by to nicméně mohlo minimálně pomoci snížit frekvenci nabíjení. U nás v ČR je však průměrný svit Slunce jen okolo 1800 hodin ročně, za rok byste v případě zmíněné Octavie tedy nasbírali méně než 800 kWh (1800 h × 2 m2 × 0,22 kW/m2), což by stačilo maximálně tak na 3500 km ze Slunce (pokud by auto nestálo ve stínu, a to ještě počítáme s přímým svitem). V praxi by to patrně nepřelezlo 2000 km za rok. Nizozemská společnost Lightyear ale pracuje na autě, které by navzdory těmto předpokladům nemělo být nabíjené i několik měsíců.
 
Lightyear One zadní světlo
 
Toto auto nese název Lightyear One, bude mít pohon všech čtyř kol a baterie má postačit na ujetí 400 až 800 kilometrů. Je tedy jasné, že bude hodně velká a těžká. Prvních deset číslovaných kusů vyjede z brán továrny v roce 2019, další stovka bude následovat v roce 2020. Výrobce již přijímá rezervace a cena finálního vozu startuje na částce 119 tisíc EUR bez DPH.
 
Lightyear One záď
 
Jak sami vidíte na obrázcích, auto nemá zas až tak neobvyklé tvary, nicméně celá střecha až do zádě je pokryta solárními panely. Výrobce se tedy snažil o maximalizaci plochy a při násobně větších plochách střechy než u konvenčních aut by se i dalo věřit údajům okolo 10 tisíc kilometrů ročně v Amsterdamu, 14 tisíc v Chicagu nebo New Yorku a až 20 tisícům km ročně v Honolulu jen ze sluneční energie. Vedle sluneční energie bude ale pochopitelně možné nabíjet Lightyear One i ze zásuvky a nabíječkami pro EV. S prodejem se počítá v USA a EU. Zda ale projekt dosáhne slibovaného konce a zda opravdu v praxi nabídne tak moc velký nájezd jen na sluneční energii, ukáže až čas.
 


Ceny souvisejících / podobných produktů:


reklama
Nejnovější články
Xiaomi uvádí řadu telefonů Redmi Note 10 Xiaomi uvádí řadu telefonů Redmi Note 10
Xiaomi uvádí na trh rodinu nových smartphonů Redmi Note 10. Ta bude zahrnovat výkonný model Note 10 Pro se 108MPx fotoaparátem a 120Hz displejem AMOLED, bude zde i Note 10S, Note 10 a Note 10 5G.
6.3.2021, aktualita, Milan Šurkala
Dvojče Renaultu Traffic od Mitsubishi v crash testu: první auto bez hvězdičky Dvojče Renaultu Traffic od Mitsubishi v crash testu: první auto bez hvězdičky
V Austrálii se prodává dodávka Mitsubishi Express, kterou u nás známe spíše jako Renault Traffic. Jako první auto si v testech od Australasian New Car Assessment Program (ANCAP) odneslo nulový počet hvězdiček.
5.3.2021, aktualita, Milan Šurkala
Apple iPhone 13 by měl dostat 1TB verzi i více stabilizovaných fotomodulů Apple iPhone 13 by měl dostat 1TB verzi i více stabilizovaných fotomodulů
Na nový smartphone iPhone 13 si budeme muset počkat ještě půl roku, ale už nyní se objevují informace o tom, co by měl přinést. Hovoří se o větší 1TB variantě Pro a také větším množství stabilizovaných fotomodulů.
5.3.2021, aktualita, Milan Šurkala7 komentářů
Volvo chce od roku 2030 vyrábět jen EV, nyní představuje C40 Recharge Volvo chce od roku 2030 vyrábět jen EV, nyní představuje C40 Recharge
Automobilka Volvo má velké plány. Od roku 2030 se chce mít ve výrobním programu už jen elektromobily. Pro začátek to po SUV XC40 Recharge zkouší s čistě elektrickým modelem, crossoverem C40 Recharge.
4.3.2021, aktualita, Milan Šurkala
Lunaz přestaví klasický Bentley Continental na elektromobil Lunaz přestaví klasický Bentley Continental na elektromobil
Máte-li starého Bentleye s legendární V8 a tento motor už vám nevoní, můžete si ho u společnosti Lunaz nechat přestavět na elektromobil. Přijdete však o historický charakter vozu a několik set tisíc liber.
4.3.2021, aktualita, Milan Šurkala