reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Aplikace
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky
Příslušenství
Tablety
Wearables
Ostatní
O nás  |  Napište nám
Facebook  |  Twitter
Svět hardware  |  Digimanie
TV Freak  |  Svět audia

Emise CO2 u elektromobilů: Tesla horší než BMW?

, , článek
Emise CO2 u elektromobilů: Tesla horší než BMW?
Elektromobily polarizují veřejnost. Jedni je nenávidí, druzí milují. V dnešním článku si přiblížíme, jak to s těmi emisemi CO2, ale i NOx nebo pevných částic opravdu je a mrkneme se také na článek, který tvrdí, že Tesla S je na tom hůře než BMW 320i.
Emise CO2 u elektromobilů: Tesla horší než BMW?
Opakuje se to pořád dokola. Máme-li dvě odlišné technologie, vždy se najde zástup lidí, kteří prosazují jedno řešení a jiný zástup, který naopak prosazuje řešení druhé. U aut to jsou to často boje na téma benzin nebo nafta, případně dnes na téma downsizingu, tedy nejčastěji velké atmosféry vs. malého turbomotoru. Čím dál více se ale také spekuluje na téma alternativních pohonů, často to byly hybridy vs. naftové motory nebo spalovací motory obecně vs. elektromotory. A právě na tuto poslední problematiku se teď podíváme.


Tesla Model S P100D červená

Tesla Model S, asi nejslavnější a nejobdivovanější elektromobil



V čem je vlastně problém? Vedle těžkých kovů obsažených v bateriích elektromotorů je to především "palivo" do elektromobilů. Elektřina je čistá při jejím "spalování" na rozdíl od benzinu, nafty či plynu, nicméně jak správně nejen odpůrci elektromobilů podotýkají, výroba elektřiny často nepatří zrovna mezi ekologické procesy. Např. uhelná elektrárna vypouští do ovzduší nemálo emisí a elektromobil tak sice neprodukuje lokálně emise při vlastním provozu (díky tomu je výborným prostředkem do města), ale v zásadě přesouvá problém do jiných lokalit (tam, kde je elektrárna). Nicméně nesmíme zapomenout, že jak při výrobě elektřiny, tak při spalování fosilních paliv vzniká ještě spousta jiných a popravdě mnohem nebezpečnějších emisí. Těm se budeme věnovat v třetí kapitole.

Jak ale zhodnotit ekologický dopad elektromobilu? Na první pohled to není jednoduché a mnozí při počítání nejrůznějších ztrát při výrobě, přenosu, nabíjení a využití elektrické energie dojdou k takovým číslům, až má člověk pocit, že na jeden elektromobil je (pochopitelně s nadsázkou) potřeba několik elektráren. V našem povídání tyto výpočty zkusíme co nejvíce zpřesnit, a to především tím, že se na celý problém budeme dívat co nejjednodušeji a nejprůkazněji.


Nissan Leaf

elektromobil Nissan Leaf



V poslední době se totiž ve velkém rozhořela diskuze o tom, že elektromobily jsou patrně ještě "špinavější" než auta se spalovacím motorem, za což mohla zejména zpráva analytické společnosti SanFord C. Bernstein uveřejněná na serveru Bloomberg. Ta totiž tvrdí, že Tesla Model S má v určitých podmínkách celkový ekologický dopad horší než BMW 320i se spalovacím motorem. V jedné z následujících kapitol se podíváme, v jakých bodech může být tato zpráva považována za zavádějící a jak ji správně interpretovat. Nyní se ale podíváme, jaké jsou skutečné emise CO2 potřebné k tomu, aby automobil Tesla Model S mohl ujet jeden kilometr a jak je na tom ve srovnání s konvenčním autem.