www.svetmobilne.cz
>
>
>

Emise CO2 u elektromobilů: Tesla horší než BMW?

Emise CO2 u elektromobilů: Tesla horší než BMW?
, , článek
Elektromobily polarizují veřejnost. Jedni je nenávidí, druzí milují. V dnešním článku si přiblížíme, jak to s těmi emisemi CO2, ale i NOx nebo pevných částic opravdu je a mrkneme se také na článek, který tvrdí, že Tesla S je na tom hůře než BMW 320i.
K oblíbeným
reklama
Opakuje se to pořád dokola. Máme-li dvě odlišné technologie, vždy se najde zástup lidí, kteří prosazují jedno řešení a jiný zástup, který naopak prosazuje řešení druhé. U aut to jsou to často boje na téma benzin nebo nafta, případně dnes na téma downsizingu, tedy nejčastěji velké atmosféry vs. malého turbomotoru. Čím dál více se ale také spekuluje na téma alternativních pohonů, často to byly hybridy vs. naftové motory nebo spalovací motory obecně vs. elektromotory. A právě na tuto poslední problematiku se teď podíváme.


Tesla Model S P100D červená

Tesla Model S, asi nejslavnější a nejobdivovanější elektromobil



V čem je vlastně problém? Vedle těžkých kovů obsažených v bateriích elektromotorů je to především "palivo" do elektromobilů. Elektřina je čistá při jejím "spalování" na rozdíl od benzinu, nafty či plynu, nicméně jak správně nejen odpůrci elektromobilů podotýkají, výroba elektřiny často nepatří zrovna mezi ekologické procesy. Např. uhelná elektrárna vypouští do ovzduší nemálo emisí a elektromobil tak sice neprodukuje lokálně emise při vlastním provozu (díky tomu je výborným prostředkem do města), ale v zásadě přesouvá problém do jiných lokalit (tam, kde je elektrárna). Nicméně nesmíme zapomenout, že jak při výrobě elektřiny, tak při spalování fosilních paliv vzniká ještě spousta jiných a popravdě mnohem nebezpečnějších emisí. Těm se budeme věnovat v třetí kapitole.

Jak ale zhodnotit ekologický dopad elektromobilu? Na první pohled to není jednoduché a mnozí při počítání nejrůznějších ztrát při výrobě, přenosu, nabíjení a využití elektrické energie dojdou k takovým číslům, až má člověk pocit, že na jeden elektromobil je (pochopitelně s nadsázkou) potřeba několik elektráren. V našem povídání tyto výpočty zkusíme co nejvíce zpřesnit, a to především tím, že se na celý problém budeme dívat co nejjednodušeji a nejprůkazněji.


Nissan Leaf

elektromobil Nissan Leaf



V poslední době se totiž ve velkém rozhořela diskuze o tom, že elektromobily jsou patrně ještě "špinavější" než auta se spalovacím motorem, za což mohla zejména zpráva analytické společnosti SanFord C. Bernstein uveřejněná na serveru Bloomberg. Ta totiž tvrdí, že Tesla Model S má v určitých podmínkách celkový ekologický dopad horší než BMW 320i se spalovacím motorem. V jedné z následujících kapitol se podíváme, v jakých bodech může být tato zpráva považována za zavádějící a jak ji správně interpretovat. Nyní se ale podíváme, jaké jsou skutečné emise CO2 potřebné k tomu, aby automobil Tesla Model S mohl ujet jeden kilometr a jak je na tom ve srovnání s konvenčním autem.
reklama
Nejnovější články
Huawei odkládá skládací smartphone Mate X Huawei odkládá skládací smartphone Mate X
Vypadá to, že po Samsungu odloží svůj skládací smartphone také společnost Huawei. Její Mate X měl přijít na trh už v těchto dnech, ale budeme si na něj muset ještě pár měsíců určitě počkat.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Autonomní elektrotrucky Volvo Vera bez kabiny míří na silnice Autonomní elektrotrucky Volvo Vera bez kabiny míří na silnice
Automobilka Volvo nedávno představila pozoruhodná autonomní nákladní vozidla Volvo Vera. Ty jsou nejen elektrická, ale především zaujmou tím, že jsou autonomní a dokonce ani nemají kabinu pro řidiče.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Alpine A110S přiostřuje, dostává 292 koní Alpine A110S přiostřuje, dostává 292 koní
Renault představil vylepšenou variantu svého sportovního kupé Alpine A110S. Dostává mnohem vyšší výkon 292 koní díky vyššímu plnícímu tlaku turbodmychadla. Má i upravený podvozek a nové designové prvky.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Tesla zvažuje užití olověných baterií v Superchargerech Tesla zvažuje užití olověných baterií v Superchargerech
Rychlonabíječky elektromobilů potřebují efektivně skladovat energii, kterou se pak nabíjí automobily. Tesla zvažuje, že pro vykrývání špiček a nabíjení mimo špičku začne využívat moderní olověné akumulátory, což by mělo vše zlevnit.
14.6.2019, aktualita, Milan Šurkala
Honda e odhaluje další detaily, nebude mít zrcátka Honda e odhaluje další detaily, nebude mít zrcátka
O nový elektromobil Honda e vyjádřilo zájem už více než 30 tisíc lidí a automobilka nyní zveřejnila další technické detaily vozu. Místo zrcátek bude mít kamery, podporovat bude i rychlé dobíjení a na 80 % bude za 30 minut.
14.6.2019, aktualita, Milan Šurkala3 komentáře