Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Porsche poodhalilo Taycan, využije 800V napětí

1.8.2018, Milan Šurkala, aktualita
Porsche chce být průkopníkem v elektromobilitě a má mu k tomu pomoci nový elektrický supersportovní sedan Taycan. Ten bude mít výkon 600 koní, nebývalý dojezd 500 km a také využije 800V systémy.
Koncem roku 2016 představilo Porsche koncept vozu Mission E. Ten byl předobrazem nového supersportovního sedanu, který dostal jméno Taycan a do prodeje půjde koncem roku 2019. Automobil zatím nebyl oficiálně představen, Porsche však zveřejnilo několik dalších detailů o něm. Už víme, že jeho dva synchronní motory dávají dohromady výkon přes 600 koní (přes 440 kW). To má autu zajistit schopnost zrychlit z 0 na 100 km/h za méně než 3,5 sekundy. 200 km/h by měl vůz pokořit do 12 sekund. Zajímavý je také dojezd, který má dle výrobce činit více než 500 kilometrů. Přesnou kapacitu baterie ale neznáme (odhadem by měla být přes 110 kWh). Víme však, že bude využívat 800V napětí (místo tradičních 400 V, se kterým však bude kompatibilní).
 
Porsche Mission E
 
Vyšší napětí než je dnešní standard umožní rychlejší nabíjení baterie, neboť proudy nebudou muset být tak vysoké, resp. při stejném proudu se bude nabíjet znatelně rychleji. Porsche slibuje nabíjení s výkonem až 350 kW. K tomu je ale potřeba speciálních rychlonabíječek, které buduje společně s automobilkami BMW, Daimler, Ford, Volkswagen a Audi. Tato síť bude v Evropě čítat na 400 takových nabíječek. Zajímavostí bude také netradiční konvertor stejnosměrného a střídavého proudu, který může pracovat s dynamicky se měnící frekvencí a vždy tak zajistit co nejlepší účinnost motoru. Baterie se také může chlubit výbornou hustotou 270 Wh/kg (tedy 3,7 kg na kWh). Např. první generace Nissanu Leaf měla jen 140 Wh/kg (7,1 kg na kWh), druhá se už dostala na 224 Wh/kg.
 
Porsche Taycan v Africe
 
Dle společnosti Porsche je zatím celosvětově registrováno 3,2 milionu elektrických a plug-in hybridních aut, což je o 55 % více než loni. Hlavním tahounem je Čína s 1,2 milionem vozů (+579 tisíc za rok 2017), USA pak mají 750 tisíc (+195 tisíc). Německo se zatím chlubí jen 93 tisíci registrací (+54 tisíc). Stále je to minimální množství na to, aby se to nějak projevilo na celosvětové spotřebě elektřiny. Problémem, který je nutno řešit a je už v řešení, je již zmíněná síť nabíječek. Ty budou mít pochopitelně vlastní baterie, aby elektřinu "nesosaly" nárazově ze sítě, když sem přijede Taycan a bude chtít nabíjet 350kW výkonem (za 15 minut nabije energii na ujetí 400 km).
 
Porsche Taycan
 
Porsche chce být průkopníkem v elektrických vozech. Teslu už v průkopnictví nikdo předběhnout nemůže, ta byla prvním masovým výrobcem EV a to ji už zůstane. Stále ale může být nejlepším mezi německými výrobci. Do roku 2025 chce, aby každé druhé Porsche jezdilo na elektřinu a u Taycanu předpokládá prodeje okolo 20 tisíc kusů za rok, což činí zhruba dvě třetiny prodejů legendárního modelu 911. Taycan je nyní testován např. v náročných podmínkách v Jižní Africe při teplotách přesahujících 40 °C. V testovacím provozu je 21 vozů a do zahájení prodeje by měly dohromady najet několik milionů kilometrů.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama