reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Výrobci aut postaví v Evropě síť 350kW rychlonabíječek pro elektromobily

29.11.2016, Milan Šurkala, aktualita
Výrobci aut Ford, Daimler, BMW, Audi a Porsche uzavřeli dohodu a společně postaví evropskou síť rychlonabíječek pro své elektromobily. Vypadá to, že elektromobilita zde bude možná dříve než jsme čekali.
Elektromobily mají vedle mnoha výhod také pár problémů, které je třeba vyřešit. První je ukládání energie, které prozatím vyžaduje velké a těžké baterie, ty navíc přináší i ekologické problémy. Druhou věcí, kterou je třeba vyřešit, je jejich nabíjení. Síť nabíječek je stále poměrně chudá a především toto nabíjení trvá velmi dlouho. Pět výrobců zejména z Evropy se ale rozhodlo přijít s řešením. Jmenovitě jde o Ford, BMW, Daimler a z koncernu Volkswagen pak o automobilky Audi a Porsche. Jejich cílem je od příštího roku začít budovat síť extrémně rychlých nabíječek pro elektromobily.


Combined Charging System


Pro začátek se počítá se sítí 400 rychlonabíječek po Evropě, které budou využívat Combined Charging System (jeden ze tří nejpoužívanějších nabíjecích standardů). Podle výrobců budou nabízet až 350kW nabíjecí výkon, což je extrémní číslo. Připomeňme, že Supercharger od Tesly povoluje maximálně 120kW nabíjení (teoretické maximum je 145 kW), systém CHAdeMO je většinou k dispozici s nabíjecím výkonem do 50 kW a mnoho nabíječek má i mnohem nižší výkony, často 11 kW nebo 22 kW.

Při 350kW nabíjení by např. celá baterie Nissanu Leaf (kdyby tak rychlé nabíjení podporoval) byla nabita za pouhých 5,5 minuty, přičemž většinou se nevybíjí a nenabíjí celá kapacita, takže to v praxi patrně bude ještě o trochu méně. Otázkou spíše je, co na takové šílené množství elektrické energie ládované za krátkou dobu řeknou baterie. Nabíječky by měly být budovány zejména kolem dálnic a hlavních tahů, zatím ale není jasné, ve kterých zemích. Vedle nabíječek budou výrobci také uvádět další a další elektromobily. Např. Daimler jich chce mít do roku 2025 minimálně 10.

Zdroj: ford.com
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama
reklama
reklama