Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Lightyear One s excelentní aerodynamikou, naměřili Cd 0,20

3.11.2019, Milan Šurkala, aktualita
Solární automobil Lightyear One má být poháněn jen solární energií, nicméně v případě nedostatku ho lze i standardně nabít. Aby měl co nejnižší spotřebu, tvůrci dosáhli excelentní aerodynamiky vozu.
Na stránkách Světa mobilně se se solárním vozem Lightyear One nesetkáváme poprvé. Jde o vůz, který má být poháněn sluneční energií, a to v mnohých slunečných státech výhradně jen na tuto energii. Když to nebude stačit, lze ho nabít ze zásuvky jako každý jiný elektromobil. Aby energie při jízdě ubývalo co nejméně, tvůrci automobilu hodně zapracovali na aerodynamice a dosáhli rekordního koeficientu aerodynamického odporu Cd 0,20. Nejde sice o úplný rekord u automobilu (např Volkswagen XL1 nebo General Motors EV1 měly Cd 0,19), nicméně jde o rekord u praktického pětimístného auta.
 
 
Z produkčních normálních aut můžeme zmínit např. Toyotu Prius s Cd 0,24, Teslu Model S s Cd 0,23 nebo některé modely Mercedesu (A Sedan, CLA Coupé) nabídnou dokonce Cd 0,22. Nízký koeficient aerodynamického odporu spolu s menší čelní plochou znamenají, že vůz je při vyšších rychlostech méně brzděn hustotou vzduchu a potřebuje nižší výkon pro stejnou rychlost, a tedy má i nižší spotřebu. Proto je v nízkých rychlostech docela nevýznamný.
 
Podle Lightyearu může vůz na jedno nabití akumulátoru ujet až 725 km a solární panely mohou nabít energii až na ujetí 60 km denně. S cenou $135.000 rozhodně nepůjde o levné auto, uvážíme-li navíc to, že nejde o žádného rychlíka a akcelerace z nuly na stovku mu zabere zhruba 10 sekund.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama