Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Sedan Mercedes-Benz A díky Cd=0,22 opět exceluje v aerodynamice

23.7.2018, Milan Šurkala, aktualita
Nízký aerodynamický odpor umožňuje autu dosahovat nižší spotřeby paliva zejména ve vyšších rychlostech. Nový sedan Mercedes třídy A je opět na špici, jeho koeficient odporu vzduchu totiž dosahuje jen hodnoty 0,22.
Už před téměř 100 lety se při vývoji nových vozů kladl důraz na co nejnižší aerodynamický odpor. Díky němu může auto snáze dosahovat vyšších maximálních rychlostí a především to snižuje spotřebu paliva. Její snížení je s nízkým odporem vzduchu významnější u vysokých rychlostí, zatímco např. nízká hmotnost ji snižuje spíše v městském provozu a častém rozjíždění. Rekordmanem mezi produkčními auty je dnes nový Mercedes-Benz třídy A ve verzi sedan, kdy koeficient odporu vzduch dosahuje hodnoty pouhých Cd=0,22. Tím rovněž dorovnává CLA Coupé. Třída A ve verzi hatchback dosahuje hodnoty 0,25, nicméně i to je lepší než o předchůdce s již tak vynikajícími 0,26.
 
Mercedes-Benz A Sedan
 
klikněte pro zvětšení

Spolu s čelní plochou 2,19 m2 a koeficientem tak vychází odpor vzduchu na ekvivalent pouhých 0,49 m2. K dosažení tak malých hodnot pomohly nejen počítačové simulace, ale také měření v aerodynamickém tunelu ve Sindelfingenu. Mercedes si dával pozor na všemožné detaily, takže např. přední světla kolem krajů nemají mezery, výrobce také zakrytoval podvozek (dokonce včetně částí zadní nápravy zespoda) a spoliery byly upraveny tak, aby odváděly vzduch co nejvíce mimo kola. Novinka se bude vyrábět v Aguascalientes v Mexiku a Rastattu v Německu, prodávat se začne ke konci letošního roku.


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama