Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Solární auto Lightyear One má prototyp, ujede 725 km

26.6.2019, Milan Šurkala, aktualita
Před dvěma lety byl oznámen vývoj solárního auta Lightyear One a nyní byl představen první prototyp vozu. Dle výrobce má na jedno nabití akumulátoru ujet 725 km a díky solárním panelům se přes den dokáže nabít na mnoho desítek km.
V červenci roku 2017 se začalo mluvit o solárním autě Lightyear One, které má jezdit v ideálním případě jen na solární energii (zejméa tu, kterou si nabije před jízdou). Holandský výrobce nyní představuje první prototyp vozu, který ukazuje, že solární auto může mít i prostor pro 5 lidí, nicméně na druhou stranu jde vidět, že kvůli nízké spotřebě a potřebě velké plochy se solárními panely se přeci jen dělaly nějaké ty ústupky v designu a automobil asi nebude vyhrávat ceny za design. Celkově vůz obsahuje 5 m2 solárních panelů a tvůrci říkají, že koeficient aerodynamického odporu by měl být pod hodnotou Cd=0,20. Připomeňme, že dnešní nejlepší běžné vozy mají koeficient okolo 0,22 (některé Mercedesy) a např. kapkovitý elektromobil General Motors EV1 z 90. let měl 0,19.
 
Lightyear One
 
Podle výrobce a jeho kalkulátoru na webových stránkách by to v Praze stačilo na dobití 31 km denně (2,8 kWh) na jaře, 32 km (2,85 kWh) v létě, 6 km (0,57 kWh) na podzim a 6 km (0,58 kWh) v zimě. V průměru tedy nějakých 19 km za den za předpokladu, že je vůz stále pod otevřeným nebem. Výrobce počítá se spotřebou 8,3 kWh na 100 km, což by byl na pětimetrové auto excelentní výsledek. Solární panely jsou údajně o 20 % efektivnější než ty tradiční. Pokud dojde šťáva, solární panely by měly stačit na to, aby vůz dál pokračoval rychlostí 12 km/h (v ideálních podmínkách až 20 km/h).
 
Lightyear One
 
Lightyear tvrdí, že v nejvíce slunečných oblastech se dá nabít energie až na ujetí 20 tisíc km ročně (u nás asi 7 tisíc km). Akumulátor s blíže nezveřejněnou velikostí by měl vydržet na ujetí 725 km dle realističtější normy WLTP (na některých místech svých webových stránek hovoří až o 800 km) a každou hodinu by v něm díky solárním panelům měla přibýt energie až na ujetí dalších 12 km. I při nabíjení ze standardní 230V zásuvky (3,7 kW) by mělo být přes noc možné nabít energii na ujetí zhruba 350 km. Běžná 22kW nabíječka zajistí nabití 209 km dojezdu za hodinu a je zde i podpora rychlého 60kW nabíjení, které za hodinu zajistí prodloužení dojezdu o 570 km. Výrobce garantuje, že i v zimě s topením ujede vůz alespoň 400 km na jedno nabití.
 
Moc dalších údajů o voze zatím nevíme. Víme však např. to, že má rozměry 5057×1898×1426 mm, objem zavazadlového prostoru činí 780 litrů a po sklopení až 1701 litrů. Má čtyři elektromotory v každém kole, ale žádný trhač asfaltu to nebude, neboť zrychlení z 0 na 100 km/h má zvládnout zhruba za 10 sekund, což sice není ani pomalu, ale dnes toto zvládne běžné auto nižší střední třídy s výkonem kolem 120 koní. A Lightyear rozhodně nebude tak levný. Jen záloha na vůz činí 119 tisíc EUR a plná cena vozu je 149 tisíc EUR (3,8 milionu Kč). První vozy by se měly dostat k zákazníkům až v roce 2021, zatím je plánována produkce 500 kusů a bylo už rezervováno 100 kusů.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama