www.svetmobilne.cz
>
>

Solární auto Lightyear One má prototyp, ujede 725 km

Solární auto Lightyear One má prototyp, ujede 725 km
, , aktualita
Před dvěma lety byl oznámen vývoj solárního auta Lightyear One a nyní byl představen první prototyp vozu. Dle výrobce má na jedno nabití akumulátoru ujet 725 km a díky solárním panelům se přes den dokáže nabít na mnoho desítek km.
K oblíbeným
reklama
V červenci roku 2017 se začalo mluvit o solárním autě Lightyear One, které má jezdit v ideálním případě jen na solární energii (zejméa tu, kterou si nabije před jízdou). Holandský výrobce nyní představuje první prototyp vozu, který ukazuje, že solární auto může mít i prostor pro 5 lidí, nicméně na druhou stranu jde vidět, že kvůli nízké spotřebě a potřebě velké plochy se solárními panely se přeci jen dělaly nějaké ty ústupky v designu a automobil asi nebude vyhrávat ceny za design. Celkově vůz obsahuje 5 m2 solárních panelů a tvůrci říkají, že koeficient aerodynamického odporu by měl být pod hodnotou Cd=0,20. Připomeňme, že dnešní nejlepší běžné vozy mají koeficient okolo 0,22 (některé Mercedesy) a např. kapkovitý elektromobil General Motors EV1 z 90. let měl 0,19.
 
Lightyear One
 
Podle výrobce a jeho kalkulátoru na webových stránkách by to v Praze stačilo na dobití 31 km denně (2,8 kWh) na jaře, 32 km (2,85 kWh) v létě, 6 km (0,57 kWh) na podzim a 6 km (0,58 kWh) v zimě. V průměru tedy nějakých 19 km za den za předpokladu, že je vůz stále pod otevřeným nebem. Výrobce počítá se spotřebou 8,3 kWh na 100 km, což by byl na pětimetrové auto excelentní výsledek. Solární panely jsou údajně o 20 % efektivnější než ty tradiční. Pokud dojde šťáva, solární panely by měly stačit na to, aby vůz dál pokračoval rychlostí 12 km/h (v ideálních podmínkách až 20 km/h).
 
Lightyear One
 
Lightyear tvrdí, že v nejvíce slunečných oblastech se dá nabít energie až na ujetí 20 tisíc km ročně (u nás asi 7 tisíc km). Akumulátor s blíže nezveřejněnou velikostí by měl vydržet na ujetí 725 km dle realističtější normy WLTP (na některých místech svých webových stránek hovoří až o 800 km) a každou hodinu by v něm díky solárním panelům měla přibýt energie až na ujetí dalších 12 km. I při nabíjení ze standardní 230V zásuvky (3,7 kW) by mělo být přes noc možné nabít energii na ujetí zhruba 350 km. Běžná 22kW nabíječka zajistí nabití 209 km dojezdu za hodinu a je zde i podpora rychlého 60kW nabíjení, které za hodinu zajistí prodloužení dojezdu o 570 km. Výrobce garantuje, že i v zimě s topením ujede vůz alespoň 400 km na jedno nabití.
 
Moc dalších údajů o voze zatím nevíme. Víme však např. to, že má rozměry 5057×1898×1426 mm, objem zavazadlového prostoru činí 780 litrů a po sklopení až 1701 litrů. Má čtyři elektromotory v každém kole, ale žádný trhač asfaltu to nebude, neboť zrychlení z 0 na 100 km/h má zvládnout zhruba za 10 sekund, což sice není ani pomalu, ale dnes toto zvládne běžné auto nižší střední třídy s výkonem kolem 120 koní. A Lightyear rozhodně nebude tak levný. Jen záloha na vůz činí 119 tisíc EUR a plná cena vozu je 149 tisíc EUR (3,8 milionu Kč). První vozy by se měly dostat k zákazníkům až v roce 2021, zatím je plánována produkce 500 kusů a bylo už rezervováno 100 kusů.
 


Ceny souvisejících / podobných produktů:


reklama
Nejnovější články
Samsung Galaxy Watch Active 2 získají EKG, ale ne hned Samsung Galaxy Watch Active 2 získají EKG, ale ne hned
Internetem už kolují zprávy o připravované nové generaci chytrých hodinek Samsung Galaxy Watch Active 2. Ty by měly dostat systém měření EKG jako Apple Watch 4. Bohužel si ale na tuto funkci ještě počkáme.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Revoluce: Corvette C8 Stingray dostala motor doprostřed Revoluce: Corvette C8 Stingray dostala motor doprostřed
Chevrolet Corvette se po 66 letech výroby dočkal velké změny. Nový model C8 Stingray modelového ročníku 2020 totiž vyjede s motorem uprostřed. A půjde o pořádně velký atmosférický osmiválec.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Google kvůli adware smazal aplikace čínského CooTeku z obchodu Play Google kvůli adware smazal aplikace čínského CooTeku z obchodu Play
Čínská vývojářská společnost CooTek si nedala říct a do svých aplikací vkládala nadměrné množství adwaru. Přestože měly aplikace stovky milionů stažení, Google se je rozhodl smazat kvůli porušení podmínek.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Mapy Google přidávají info o bike-sharingu a volných stojanech Mapy Google přidávají info o bike-sharingu a volných stojanech
Bike-sharing se stal obrovským hitem dokonce i u nás a nová verze mobilní aplikace Mapy Google následuje tento trend. Nově bude ve vybraných městech zobrazovat rozmístění doků i jejich obsazenost.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Lotus Evija: šílený elektrický hypersport přináší 2000 koní Lotus Evija: šílený elektrický hypersport přináší 2000 koní
Britský Lotus je znám svými lehkými sportovními vozy, které více vynikají svou lehkostí a ovladatelností než výkonem. Nová elektrická Evija to ale změní. Tento hypersport totiž přinese rekordních 2000 koní.
18.7.2019, aktualita, Milan Šurkala