Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

BMW a Porsche otevřelo první 450kW nabíječku pro EV

14.12.2018, Milan Šurkala, aktualita
S rozmachem elektromobilů se pomalu budují i rychlonabíječky pro ně. Dosud šlo maximálně o 350kW výkon. To se ale nyní mění a BMW spolu s Porsche a dalšími společnostmi představilo rychlonabíječku se 450kW výkonem.
Elektromobily mají prozatím nemálo problémů a v podstatě všechny souvisí s akumulátory. Jsou velké, těžké, neekologické, nepříliš bezpečné a pomalu se nabíjí. Právě poslední problém by měly řešit rychlonabíječky. Ty už nějakou dobu existují a např. po Evropě už je v provozu několik 350kW nabíječek, a to i přesto, že zatím neexistují auta, která by podporovala tak rychlé nabíjení. Nově je však možné dosahovat ještě vyšších nabíjecích výkonů. Konscorcium několika společností, mezi kterými je BMW, Porsche, Siemens, Phoenix Contact E-Mobility a Allego GmbH, totiž otevřelo svou první rychlonabíječku se 450kW výkonem.
 
Porsche BMW FastCharge
 
To by měla znamenat, že tradiční elektromobil by za 3 minuty dobil energii pro ujetí dalších 100 kilometrů. Největší akumulátory dnešních elektromobilů by tak měly být nabity do čtvrt hodiny. Tato nabíječka stojí v Jettingen-Scheppachu v Barovsku u dálnice A8. Je dosti univerzální, takže dokáže nabíjet vozy využívající 400V i 800V systém. Podporuje CCS Type 2 zástrčku a jsou zde dva  vývody, jeden s oním výkonem až 450 kW, druhý je pak o něco skromnější, ale se svými 175 kW stále výrazně přesahuje možnosti dnešních elektromobilů. To pochopitelně neznamená, že se bude nabíjet takovým výkonem, sám elektromobil si totiž řekne, jaký největší nabíjecí výkon podporuje a tím se bude nabíjet. V případě BMW i3 je to např. 50 kW, nové elektrické SUV BMW iX3, které je plánováno na rok 2020, by mělo umět až 150 kW.
 
Porsche BMW FastCharge
 
Aby bylo možné takto rychlé nabíjení, musí být kabely chlazeny vodou a glykolem, přičemž společnost Phoenix také musela vyřešit, aby cesty pro chladicí kapaliny nemohly být jakkoli zmáčknuty.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama