Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

BMW i3 dostává o 28 % vyšší kapacitu akumulátoru

2.10.2018, Milan Šurkala, aktualita
Elektromobil BMW i3 se vyrábí už několik let a nyní prodělává další modernizaci, která už podruhé znatelně navyšuje kapacitu baterie. Z původních 60 Ah jsme se přes 94 Ah dostali na nynějších 120 Ah. S tím se prodloužil i dojezd.
BMW i3 bylo představeno již v roce 2013 a od té doby prošlo už dvěma modernizacemi. V té době mělo malý 60Ah akumulátor, který byl schopen pojmout 22,6 kWh energie. To tehdy nestačilo na zrovna solidní dojezd. O něco se to zlepšilo v roce 2016, kdy se kapacita baterie zvýšila na 94 Ah a ta tak byla schopnou pojmout lepších 33 kWh. V případě BMW i3 s výkonem 125 kW to stačilo na dojezd 290-300 km dle normy NEDC a 235-255 km dle realističtější WLTP. Nyní ale BMW i3 dostává 120Ah baterii, která je schopna pojmout 42,2 kWh. V takovém případě se už dostáváme na dojezd 359 kilometrů dle nerealistické normy NEDC a 285-310 km dle realističtější normy WLTP.
 
BMW i3
 
klikněte pro zvětšení
 
BMW nicméně prodává i sportovnější variantu BMW i3s, jejíž výkon může dosahovat až 135 kW. V tomto případě byl dojezd u minulé verze o něco kratších 280 km dle NEDC a 235-245 km dle WLTP. Díky baterii s kapacitou vyšší o 28 % se ale prodloužil dojezd i u této verze, a to na 330-345 km dle NEDC a 270-285 km dle WLTP.
 
BMW i3
 
klikněte pro zvětšení
 
Nová baterie zabírá stejné místo jako ta starší, nabídne tedy znatelně větší objemovou hustotu. Vyrábí se v továrně BMW ve Dingolfingu. Pokud jde o spotřebu, BMW udává 13,1 kWh na 100 km u slabší varianty i3 a 14,0 až 14,6 kWh u sportovnější varianty i3s.
 
BMW i3
 
klikněte pro zvětšení
 
BMW říká, že nabíjení baterie z běžné zásuvky s výkonem 2,4 kW bude 80 % baterie nabito za 15 hodin. Pokud byste takto nabíjeli vůz přes noc např. po dobu 8 hodin, nabili byste tak přes 40 % a energii na ujetí asi 120 kilometrů. Můžete pochopitelně využít rychlejší nabíjení přes BMW i Wallbox s výkonem 11 kW. To už se 80 % nabití dočkáte za 3,2 hodiny. Pokud ale jedete větší vzdálenost, i takové nabíjení by bylo velmi pomalé, a tak se u BMW nezapomnělo na rychlonabíjení s 50 kW, kdy 80 % nabijete za 42 minut (ale ani to není zrovna "rychlovka").
 
BMW i3
 
klikněte pro zvětšení
 
Mnichovská automobilka udává také dynamické parametry, takže u zrychlení z 0 na 100 km/h počítejte se 7,3 sekundy (i3), resp. 6,9 sekundy (i3s). O něco větší rozdíl je v pružném zrychlení mezi 80 až 120 km/h, kde slabší varianta potřebuje 5,1 sekundy, zatímco sportovnější i3s si vystačí s pouhými 4,3 sekundy.
 
BMW i3
 
klikněte pro zvětšení
 
Nově bude možné objednat si sportovní balíček z modelu i3s i do modelu i3. Ten zahrnuje např. sportovnější odpružení, jiné pružiny i stabilizátory, snížení světlé výšky o 10 milimetrů, větší rozchod kol i 20" kola. Nově je k dispozici barevný odstín Jucaro Beige a výrobce zvýraznil barvu Frozen Grey. Zákazníci si mohou objednat i adaptivní LED světlomety, které jsou rozděleny na čtyři části a umožní tak používat dálková světla s automatickým vypínáním některých částí tak, aby se zabránilo oslnění protijedoucích vozidel. Dále je k dispozici také Wi-Fi hotspot, který může spolupracovat až s 10 mobilními zařízeními v autě.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama