Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Volkswagen chce vozit cestující v malých, soukromých „taxících“

7.3.2017, Jáchym Šlik, aktualita
Volkswagen ukázal na autosalonu v Ženevě projekt Sedric, který je prvním počinem tohoto koncernu v kategorii autonomních vozidel nejvyšší úrovně 5. To znamená, že celá jízda bude plně pod kontrolou počítače, zatímco cestující jen nastaví cíl cesty.
Právě probíhající ženevský autosalon je ideální příležitostí pro řadu automobilek, aby ukázaly své vize budoucnosti silniční dopravy. Koncern Volkswagen předvedl projekt Sedric, který počítá s tím, že ve vozidle nebude muset být vůbec přítomný řidič z masa a kostí. Elektromobil splňuje standard Level 5, vůbec nejvyšší stupeň autonomie podle sdružení SAE. Volkswagen už se delší dobu angažuje v oblasti samořízených aut, ale dosud počítal maximálně se stupněm Level 4, který splňuje i nedávný koncept I.D. Buzz volně navazující na legendární VW Microbus. Vozidla splňující Level 5 vyžadují obsluhu ze strany pasažéra jen v podobě nastavení cíle a spuštění systému, jinak počítač vše řídí sám bez ohledu na okolní podmínky.





Volkswagen Sedric má přinášet individuální mobilitu naprosto všem včetně dětí, které jejich rodiče potřebují vyzvednout ze školy, nebo zdravotně postižených, kteří nemají možnost získat řidičský průkaz. Své využití by měl najít v systémech sdílených vozidel. K přivolání tohoto soukromého taxíku bude stačit nenápadně vypadající přívěšek obsahující jen jedno, ale zato vůbec nejdůležitější tlačítko. K uživateli potom přijede nejbližší dostupné auto ze sítě, nemusí se tedy jednat o vlastní. Jak to u podobných konceptů bývá, interiér vozidla má být velmi příjemný a prostorný. Překvapí použití dřevěné podlahy nebo živých rostlin zlepšujících kvalitu vzduchu. Čelní sklo slouží zároveň jako OLED displej zobrazující během cesty informace o okolí.





Exteriér má však ještě futurističtější nádech, dnešním automobilům se podobá jen minimálně. Nejvíce pozornosti upoutají zcela zakrytá kola, moderně vyřešené osvětlení nebo prosklené automatické dveře. Na střeše jsou potom umístěny senzory LIDAR, které snímají okolí vozidla a jsou proto jedním ze základů systému autonomního řízení. Na vozidle nenalezneme typické logo VW, ale nápis Volkswagen Group. Automobil by se měl totiž objevit pod různými koncernovými značkami, proto ani navrhovaný design není finální a bude upraven podle konkrétní značky. Projekt Sedric počítá s elektrickým pohonem, přičemž baterie má být umístěna pod podlahou a elektromotory u jednotlivých kol.





Volkswagen prozatím neupřesnil, kdy je plánováno uvedení vozidel založených na projektu Sedric ani na kolik byla odhadnuta prodejní cena.


reklama