Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Volkswagen představil vodíkový Crafter HyMotion

24.9.2018, Milan Šurkala, aktualita
Vedle spousty elektrických dodávek a jejich konceptů představila společnost Volkswagen ještě jednu pozoruhodnou dodávku. Crafter HyMotion je totiž poháněna vodíkem a vychází z elektrického e-Crafteru.
Automobilka Volkswagen zahajuje velký útok na čistější rozvážkovou dopravu. Vedle konceptu I.D. Buzz Cargo a několika elektrických dodávek představila ještě jednu, kterou sice také ve výsledku pohání elektřina, tu ale vyrábí palivový článek z vodíku. Jde o Crafter HyMotion, který vychází z nedávno představeného e-Crafteru. S ním sdílí elektromotor i celé převodové ústrojí. Je zde ale pár rozdílů.
 
Volkswagen Crafter HyMotion
 
klikněte pro zvětšení
 
Crafter HyMotion má menší 13,1 kWh akumulátor, takže na elektrickou energii v něm uloženou rozhodně nenajede 173 kilometrů jako e-Crafter. Místo toho se tu našlo místo na nádrž pro 7,5 kilogramu vodíku. Při spotřebě 1,4 kilogramu vodíku na 100 km by to tak mělo stačit na dojezd přes 500 kilometrů.
 
Volkswagen Crafter HyMotion
 
klikněte pro zvětšení
 
Dodávka má 100kW motor a palivový článek zde pracuje jako extender dobíjející výše zmíněnou baterii. Jeho výkon činí 30 kW, což by mělo zajistit dostatek energie v běžných podmínkách, jen se to nesmí přehnat na dálnici, kde se 30 kW překročí docela snadno a článek by nemusel stíhat dobíjet baterii. Crafter HyMotion se celkovou hmotností 4,2 tuny a užitkovými vlastnostmi nijak zvlášť neliší od klasických naftových verzí.
 
Zatím jde o koncept, který nemíří rovnou do sériové výroby, to se ale může změnit. Volkswagen hovoří o tom, že vodíková auta jsou dnes velmi drahá a na úroveň elektromobilů se dostanou patrně okolo roku 2025. Problémem je i infrastruktura. Dnes je v domovském Německu jen 50 vodíkových stanic, nicméně se předpokládá, že koncem letošního roku by se jejich počet mohl vyšplhat na stovku a v roce 2023 už by tu mohlo být okolo 400 stanic. Počítá se s tím, že mezi let 2025 a 2030 jejich počet přesáhne 1000.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama