Nizozemci si právě odhlasovali novou ekologickou koncepci. Ta je poměrně odvážná. Zatímco mnoho států chce skončit s prodejem aut se spalovacími motory až někde kolem roku 2040, Holanďané si věří už na rok 2030 (zvažovali však dokonce i rok 2025 jako Norsko). Připomeňme, že nynější prodeje elektromobilů dosahují okolo 2 % a chce to v následujících letech také hodně zapracovat na nabíjecí infrastruktuře. Stávající automobily pochopitelně budou moct zůstat v provozu, jen už nebude možné prodávat nová auta spalující benzin, naftu či jiné fosilní palivo.

Pokud chcete namítat, že výroba samotné elektřiny není úplně čistá, máte pochopitelně pravdu. Nicméně v Holandsku mysleli i na tohle. V témže roce 2030 chtějí ukončit provoz všech svých uhelných elektráren. Těch mají celkem pět, nicméně kontroverzní je především to, že tři z nich byly uvedeny do provozu teprve před dvěma lety a jde tedy o velmi moderní elektrárny. Obrovské investice do nich vložené tak přijdou částečně vniveč, neboť ani zdaleka nedosáhnou konce své životnosti nemluvě o tom, že by mělo jít o jedny z těch emisně čistějších uhelných elektráren.
Nejprodávanějšími elektromobily v Nizozemí jsou dnes Tesla Model S a Model X. Na třetím místě je relativně levný Hyundai Ioniq Electric a čtvrté místo patří BMW i3. Rozšíření elektromobility jistě pomohou i levnější elektromobily jako je nový Nissan Leaf a v trochu dražší třídě pak i Tesla Model 3. Holandsko chce nicméně dále podpořit i to, aby se auty vůbec nejezdilo. V následujících letech tak chce investovat 100 milionů EUR do dalšího rozvoje infrastruktury pro kola, např. rozšíření parkovacích míst pro ně. Kdo někdy byl v Holandsku, tak ví, že bicykly se tam mnohdy doslova a do písmene válí po ulicích. V roce 2025 také končí monopol na železnici a plánuje se otevření trhu, což by dále mohlo podpořit služby v hromadné dopravě.
Zdroj: electrek.co, kabinetsformatie2017.nl