reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Aplikace
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky
Příslušenství
Tablety
Wearables
Ostatní
O nás  |  Napište nám
Facebook  |  Twitter
Svět hardware  |  Digimanie
TV Freak  |  Svět audia

Toyota zkouší Prius se solárními panely s 34% efektivitou

, , aktualita
Toyota zkouší Prius se solárními panely s 34% efektivitou
Toyota, Sharp a NEDO budou společně testovat nový typ solárních panelů, kterými pokryjí povrch vozu Toyota Prius. Mají mít nadprůměrně vysokou efektivitu 34 % a zajistit mnoho desítek km jízdy ze sluneční energie.
Toyota zkouší Prius se solárními panely s 34% efektivitou
Na stránkách Světa mobilně jsme se solárním autům věnovali už několikrát. Např. před dvěma týdny byl představen prototyp solárního vozu Lightyear One, který by měl v některých oblastech jezdit čistě jen na sluneční energii. Také jsme přinesli vlastní studii, ve které jsme zjistili, že v českých podmínkách bychom u solárních vozů mohli čekat tak desetinu energie ze Slunce, zbytek ze sítě. Toyota nás chce ale nyní přesvědčit, že její Prius by mohl na sluneční energii ujet až několik desítek a nikoli jednotek kilometrů denně. Konkrétně jde o projekt společností Toyota, Sharp a NEDO.
 
Solární Toyota Prius
 
Toyota Prius není v poslední generaci zrovna krásné auto a jako oblepené solárními panely to rozhodně není lepší. Panely, které mají tloušťku pouhých 0,03 mm, najdeme na kapotě, střeše, místo zadního okna a na odtokové hraně pátých dveří. To je velký rozdíl proti nynější variantě, která nabídne panel pouze na střeše s 22,5% efektivitou a 180W výkonem. Takový Prius je možné už koupit, jenže solární panel dokáže nabíjet speciální akumulátor jen při stání a jsou jím napájeny elektrické systémy v autě.
 
Solární Toyota Prius
 
To nové řešení dokáže nabíjet baterii i za jízdy a skutečně posloužit k prodloužení dojezdu. Tyto panely mají totiž vysoce nadprůměrnou 34% efektivitu, což je o polovinu více než u předchozí varianty. Díky vyšší efektivitě a větší "oblepené" ploše se tak dá dosáhnout výkonu až 860 W. Sama Toyota říká, že by toto řešení mohlo přidat 44,5 km elektrického dojezdu denně, což by bylo opravdu dost (jde o reálná data z oblasti Nagoya v Japonsku za roky 1990 až 2009 se započítáním všeho, tedy i počasí, rozdílných délek dnů v létě a zimě). Když si vezmeme, že rok má 365 dní, v praxi by to znamenalo 16 tisíc km (za předpokladu, že se auto nikdy neocitne ve stínu).
 
U nás mi to podle předběžných propočtů v ideálních podmínkách vychází na maximálně zhruba 6-7 tisíc km za rok. Jeden instalovaný W u nás přináší ročně cca 1kWh, takže 860 W by mohl přinést tak do 800 kWh (otázkou je, jak se v praxi projeví různé natočení panelů na různých částech karoserie, reálný zisk může být nižší). Při spotřebě okolo 12 kWh/100 km by to mohlo dát okolo 6-7 tisíc. Pochopitelně v praxi by kvůli parkování ve stínu, jízdě ve městě v stínu budov a podobně bylo reálné o něco nižší množství. Ale i to je slušné.