Thor ET-One, další konkurence nákladního auta Tesly?
18.12.2017, Milan Šurkala, aktualita
S elektrickými nákladními auty se neobjevují ani tak zavedení výrobci jako především mnoho startupů. Jeden z nich Thor Trucks, právě představil nový ET-One. Ten by měl mít dojezd téměř 500 kilometrů na jedno nabití.
Zatímco k elektrickým nákladním autům zavedení výrobci přistupují zatím spíše opatrně a nějaký výrazný tah na bránu je vidět zejména u Mercedesu (obecně celý koncern Daimler), máme zde mnoho různých nových výrobců, kteří přichází s vlastními řešeními. Asi nejvíce se zrak upírá k Tesle a jejímu nákladnímu autu Semi. Trucky na alternativní paliva ale představil i startup Nikola a nyní se přidává teprve před pár měsíci založená společnost Thor Trucks. V podstatě jde o dva nadšence do nákladních vozů (Dakota Semler a Diordano Sordoni), kteří vzali starší šasi a zkoumali, jak z něj udělat moderní elektrický nákladní automobil.
Ti už měli dost plánů ostatních do budoucna a chtěli vytvořit automobil, který začne budovat elektrickou budoucnost nyní a ne až za pár let. Jejich prototyp tak vznikl za pouhých šest měsíců vývoje. Možná budou ale pánové překvapeni, kolik času jim zabere dostat jejich produkt do skutečně sériové podoby, která se bude moci prodávat.
Nový automobil ET-One by měl být schopen na jedno nabití ujet maximálně 300 mil, což odpovídá více než 480 kilometrům. V nabídce by mělo být více výkonových verzí od 300 do 700 koní s maximem točivého momentu už od nulových otáček. Podle výrobce mají být náklady na údržbu o 60 % nižší než u naftových vozů. Pokud jde o "palivo", zde se má ušetřit dokonce 70 % a jak už s oblibou většina výrobců elektromobilů tvrdí, emise budou o 100 % nižší. To pochopitelně není pravda, protože elektřina se nevyrábí zrovna bez emisí, obzvlášť ne v USA.
ET-One bude stát 150 až 250 tisíc dolarů v závislosti na konfiguraci, bude možné jej i pronajmout. Nejprve bude k dispozici online, později budou i klasičtí dealeři. Bez toho a servisní sítě se ale zákazníci k Thor Trucks asi jen tak nepohrnou (společnost nicméně už jedná s případnými servisními partnery). Celou baterii bude údajně možné nabít za pouhých 90 minut a maximem bude 1MWh varianta (pokud by se tato varianta měla nabít za 90 minut, znamenalo by to nabíjet ji se šíleným výkonem cca 670kW). I když v Thor Trucks chtějí auto uvést co nejrychleji, sami počítají až s rokem 2019. Zda se jim to povede nebo celý projekt vyšumí do ztracena, uvidíme v následujících letech.
Zdroj: thortrucks.com