Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

E-FUSO Vision One: další elektrotruck předběhl Teslu?

29.10.2017, Milan Šurkala, aktualita
Daimler Trucks má na kontě další elektrický nákladní vůz. Po lehkotonážním eCanteru tentokrát zamířil do vyšší hmotnostní kategorie. Mnohem zajímavější je také dojezd, který dosahuje 350 kilometrů.
Zatímco Tesla se stala automobilkou, která opravdu ve velkém rozjela koncept elektromobilů ve třídě osobních aut, u nákladních vozů má mnoho konkurence, která se snaží být rychlejší a bude zajímavé sledovat, kdo se zde stane tím pravým průkopníkem elektrické nákladní dopravy. Připomeňme, že Tesla měla svůj elektrický nákladní vůz představit v září, posléze jej přesunula na říjen a nyní platí ohlášení na 16. listopad. Jenže mezitím se už objevilo několik konceptů, které řeší podobný problém. Daimler představil lehký elektrický 7,5t eCanter (a představil i několik dalších konceptů na základě vozů Mercedes), zmínit můžeme i tradičního výrobce dieselových motorů pro nákladní vozy Cummins. Ten představil elektrický truck Aeos.
 
Daimler E-FUSO Vision One
 
Aby toho nebylo málo, Daimler Trucks přichází s dalším elektrickým nákladním autem. Tentokrát jde jen o koncept s názvem E-FUSO Vision One a v podstatě dal vzniknout nové "automobilce" E-FUSO, která bude vyrábět elektrické nákladní vozy a autobusy. Daimler totiž chce, aby budoucnu všechny nákladní auta i autobusy FUSO měly i elektrickou variantu. Oproti sériovému eCanteru s dojezdem okolo 100-120 kilometrů je ale nový Vision One zamířen do těžší váhové kategorie. Jeho celková hmotnost dosahuje 23 tun a ta užitečná pak činí 11 tun. To je nicméně zhruba o dvě tuny méně než u srovnatelného naftového vozu.
 
Daimler E-FUSO Vision One a eCanter
 
Truck může být vybaven bateriemi s kapacitou až 300 kWh, což by dle výrobce mělo zajistit dojezd do 350 kilometrů. Bude tvořit vrchol nabídky nového výrobce elektrovozů. Daimler totiž zatím nevěří v to, že by dnes mohl být elektrický pohon rozumně použit v ještě těžší váhové kategorii, která vyžaduje výrazně vyšší velikost baterií. Těžké tahače totiž jednak potřebují dlouhý dojezd, ale také díky násobně vyšší hmotnosti budou mít mnohem vyšší spotřebu, což se opět podepisuje na nutnosti větší baterie.
 
Skutečný vůz vycházející z Vision One by se však měl na trhu objevit na trhu (Japonsko, Evropa) až za čtyři roky. Pokud tak jde o těžší nákladní auta, společnosti Daimler i Cummins sice předběhly Teslu v datu uvedení konceptů, ta ale stále může být první, kdo elektrický nákladní vůz střední kategorie uvede do skutečné sériové výroby. To však ukáže až budoucnost.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama