Elektrický kamion Tesla Semi zrychlí na stovku za 5 sekund
17.11.2017, Jáchym Šlik, aktualita
Elon Musk ukázal světu svůj první elektrický tahač Tesla Semi, který poznáte podle futuristického designu i nezvyklého zrychlení. Jaký je jeho dojezd a jakými dalšími technologiemi disponuje?
První elektrický tahač od Tesly, který má změnit budoucnost kamionové dopravy, na silnici rozhodně nepřehlédnete díky aerodynamickému designu inspirovaného kulkou. Od Modelu 3 si novinka vypůjčila dvojici elektromotorů pohánějící zadní nápravu, madla dveří nebo displeje uvnitř kabiny. Elon Musk uvedl, že náklaďák má mít dojezd až 500 mil, tedy přibližně 800 km. Ještě zajímavější je však údaj o zrychlení z nuly na 100 km/h, které vozidlo zvládne za pět sekund. I při plném naložení 36 tunami nákladu dosahuje zrychlení stále velmi zajímavého hodnoty 20 sekund, o kterých si mohou běžné kamiony nechat jen zdát.
Náklady na jeden kilometr mají být v případě elektricky poháněného náklaďáku nižší o 20 %, díky absenci spalovacího motoru i převodovky lze navíc očekávat o něco nižší náklady na údržbu. K dispozici jsou také nové nabíječky Megachargers, které umožní dojezd skoro 650 km po 30 minutách nabíjení. Plně autonomní řízení chybí, přesto Tesla Semi nabídne alespoň systém Enhanced Autopilot, který zahrnuje automatické nouzové brzdění, detekci jízdních pruhů či varování před vyjetím z jízdního pruhu. A nechybí ani další technologie pro zvýšení bezpečnosti, jako jsou kamery pro monitorování mrtvého úhlu. I díky těmto moderním systémům má být řízení Tesla Semi znatelně jednodušší.
Také uvnitř kabiny to vypadá zcela jinak, než jsme zvyklí z jiných kamionů. V interiéru je místo pouze pro řidiče, jehož sedadlo se tak nachází uprostřed kabiny. Díky tomu by měl mít šofér lepší přehled o dění před sebou. V zorném poli má také již dvě zmiňované obrazovky, které se nacházejí a pravé straně. Zobrazují například navigaci, živé záběry z kamer monitorujících mrtvé úhly, aktuální rychlost, stav baterie nebo ovládání hudby. Displeje nahrazují většinu ovládacích prvků, kromě volantu, páček směrovek a stěračů tedy v kabině mnoho dalšího nenajdeme. Opomenuta nebyla ani prostornost interiéru, kde by mělo být dostatek prostoru, aby si zde člověk stoupl. Vystupovat je potom možné na pravé i levé straně, dveře a schůdky se totiž nacházejí na obou bocích.
Americký výrobce také použil nový typ bezpečnostního skla, které má být výrazně pevnější než dnešní autoskla. Výroba Tesla Semi bude zahájena v příštím roce, cena nového plně elektrického nákladního vozidla však prozatím nebyla oznámena.
Zdroj: Gizmodo.com