Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Tesla odmítá, že by vozy samy zrychlovaly, jde prý o manipulaci shorterů

21.1.2020, Milan Šurkala, aktualita
Podle nejnovější petice má mít Tesla další problém. Její vozy mají údajně samy neočekávaně zrychlovat, což mělo v minulosti vyústit ve 110 nehod. Automobilka se ale brání a dle jejích slov jde o zoufalou snahu shorterů poškodit ji.
Automobilka Tesla má hodně nepřejících. Vedle lidí, kteří prostě nenávidí elektromobily nebo vše, co udělá Elon Musk, to jsou především investoři, kteří shortují akcie. Ti si tedy sází na pokles hodnoty a v takovém případě mohou vydělat vysoké částky. A podle společnosti Tesla je i poslední petice vyžadující svolání více než půl milionu vozů vyrobených mezi roky 2012 až 2019 jen zoufalým krokem shorterů záměrně poškodit automobilku, aby nepřišli o peníze, ideálně pak něco i vydělali. Hodnota akcií totiž strmě roste (Tesla je nejhodnotnější americkou automobilkou všech dob), nyní dosahuje $510 a shorteři tak přicházejí o opravdu vysoké částky.
 
Tesla Model S
 
Ti si totiž akcie "půjčují" pro prodej s tím, že je po čase vrátí, tedy ji pro vrácení musí nakoupit. Pokud by cena akcií opravdu klesla, koupili by ji později za účelem vrácení levněji, než za kolik půjčenou akcii původně prodali a vydělali by. Velmi nepříjemné je to ale opačně. V takovém případě musí pro vrácení koupit akcii s vyšší hodnotou než původně. Zatímco při investici na růst je možné přijít jen o vloženou částku, při shortování je možnost prodělku v podstatě neomezená. Koupil-li ji někdo v minulém roce za $190, nyní by ji musel vracet za $510, tedy 2,7krát dráž. Není divu, že je tu tolik snah o záměrné poškození automobilky.
 
A právě tato petice má být jedním z takových pokusů. Tvrdí totiž, že vozy Tesla občas samy akcelerují, což už vedlo ke 110 nehodám a 52 zraněním. Týkat se má vozů Model S, X i 3 a údajné incidenty už má vyšetřovat i NHTSA. Tesla ale tvrdí, že se nic z toho nezakládá na pravdě. Podle ní mají vozy dva senzory pedálu akcelerátoru a pokud je něco špatně, vůz naopak se zrychlováním přestane. Podobně tak má prioritu brzda při zmáčknutí obou pedálů najednou a o nehodách má díky připojení vozů na internet všechny potřebné údaje, které nenaznačují, že by se dělo něco z toho, co uvádí petice. Dále uvádí, že s peticí přišel jeden ze shorterů Tesly (podle CNBC jím má být Brian Sparks), což dále napovídá tomu, že jde jen o falešné obvinění se záměrem srazit cenu akcií níže. Jak tomu ale bylo ve skutečnosti, to ukáže až oficiální vyšetřování.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama