Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Tesla Model S najela 300.000 mil, ztratila jen 6 % baterie

4.9.2017, Milan Šurkala, aktualita
Mnozí mají obavy o výdrž akumulátorů v elektromobilech, zatím to ale vypadá, že s velkým kilometrovým proběhem moc velké problémy nebudou. Taxislužba Tesloop najela s Teslou Model S skoro půl milionu kilometrů a ztratila jen 6 % baterie.
Elektromobily jsou na silnicích vidět čím dál častěji, nicméně u veřejnosti je stále vidět hodně skeptický postoj. Zatímco elektřina není až tak velký problém (její výroba je i v našich podmínkách čistější než spalování benzinu), oprávněné výtky směřují na ekologii výroby baterií. Mnoho lidí má také obavy z jejich výdrže s větším kilometrovým proběhem. Taxislužba Tesloop operující v Kalifornii a Nevadě (zejména mezi městy Los Angeles a Las Vegas) má s tímto nemalé zkušenosti, nejsou však vůbec tak negativní, jak by se mohlo zdát. První vozidlo její flotily, bílý sedan Model S nazvaný eHawk, totiž dokázal během více než dvou let najet 300 tisíc mil. V přepočtu je to 480.000 kilometrů, z toho dvě třetiny byly na původní baterii. Ta během prvních 320 tisíc kilometrů ztratila pouhopouhých 6 % své původní kapacity.
 
Tesloop eHawk
 
Tesloop eHawk
 
Taxislužba přitom nabíjela auto vždy do plna na 100 %, což se nedoporučuje. Zajímavostí jsou také provozní náklady tohoto vozu, které činily za celou dobu jen $10.500 (necelých 250 tisíc Kč). 3500 dolarů si vyžádala oprava světel kvůli jejich poškození v hluboké vodě, dalších $6900 byla pravidelná údržba. Běžný servis si tedy vyžádal v přepočtu necelých 35 haléřů na kilometr, což je vynikající částka. A poněvadž auto jezdilo na elektřinu ze Superchargeru, která je pro uživatele zdarma, žádné další náklady na provoz už nebylo třeba započítat. Vůz byl za celou dobu 12 dní mimo službu.
 
Náklady pro Mercedes-Benz třídy S odhadli při stejném proběhu na osminásobek, konkrétně $86.000, z čehož by přes $50.000 byla údržba a přes $35.000 palivo. Takovému autu napočítali 112 dní v servisu, zde mi ale opravdu není jasné, co by tam tak dlouho dělalo a přijde mi, že Tesloop trochu přehání. Nicméně ani Tesla nebyla úplně bezporuchová. Při 30 tisících mílí se objevila typická závada s elektromotorem, kdy ten přední musel být vyměněn.
 
Okolo dosažení 200 tisíc mil (320 tisíc km) pak začal zlobit ukazatel dojezdu, který přidával pár mil a autu došla "šťáva" o trochu dříve, než hlásilo. Podle Tesly je problém v softwaru, který nepočítá s jistými chemickými změnami baterie při tak vysokém proběhu a do čtvrt roku vyjde nový firmware, který s tím už bude počítat. Tesla však baterii (která měla stále 94 % původní kapacity) v rámci neomezené 8leté záruky vyměnila a problém byl odstraněn. Tesloop za výměnu zaplatil $190 a pneumatiky GoodYear s výdrží kolem 40 tisíc mil (65 tisíc km) pak vyšly za celou dobu na $2500.
 
Pokud by to takto šlo dál, 8letá záruka by mohla pokrýt provoz auta a baterie na celkově 1,2 milionu mil (1,9 milionu kilometru), pokud by tedy takovou porci vydržel zbytek auta. Měli bychom však podotknout, že je stále otázkou, kolik baterie vydrží při dlouhodobém provozu na kratších trasách. Tedy z časového hlediska např. po deseti letech. Tady ještě pořádná data nejsou. Jde ale vidět, že baterie vydrží poměrně velké porce kilometrů (viz zde), neboť obecně i po 200 tisících km je průměr nad 92 % původní kapacity.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama