Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Tesla je zase ve ztrátě, má však spoustu peněz

26.7.2019, Milan Šurkala, aktualita
Ziskovost Tesly je stále v nedohlednu. Poslední čtvrtletí navzdory rekordně vysokým dodávkám dopadlo opět špatně ztrátou 408 milionů USD. Přesto se ale automobilka může chlubit největšími finančními zásobami ve své historii.
Sen Elona Muska o ziskové Tesle na sebe ještě nechá nějakou dobu asi čekat. Podle zprávy o hospodaření automobilky je totiž za poslední čtvrtletí opět ve ztrátě. Alespoň, že se meziročně (proti Q2/18) snížila ze 717,5 na 408,3 milionů USD. Společnosti se však podařilo znatelně navýšit prodeje a příjmy za prodej aut stouply ze 3,12 mld. USD na 5,17 mld. USD. Naopak leasingové služby si pohoršily z 240 na 208 mil. USD. Mírného propadu se dočkala i energetická řešení (propad ze 374 na 368 mil. USD), naopak znatelně poskočily služby. Ty se dostaly z 270 na 605 mil. USD. Celkově tak příjmy společnosti meziročně vzrostly ze 4,0 na 6,35 mld. USD.
 
Tesla Model Y
 
Zajímavé je však to, že se Tesle podařilo dosáhnout na rekordně vysoké finanční zásoby. Ty nyní činí 4,95 mld. USD, za což může i fakt, že se jí v květnu podařilo vybrat 2,4 mld. USD od akcionářů. Dříve, než se podíváme na výhledy do budoucna, mrkněme se ještě na produkci vozů. V případě Modelu S a X klesla produkce o 41 % z 24761 na 14517 kusů (opět za Q2/18 a Q2/19), naopak produkce Modelu 3 vzrostla o 154 % z 28578 na 72531 kusů. Celková produkce automobilky se tak dostala na 87048 vozidel. Dodávky Modelu S/X až tak moc neklesly, tam to bylo o 21 % z 22319 na 17722 kusů. Důvodem je to, že Tesla se snaží vyrábět méně na sklad, a tak především rozprodává nynější zásoby (proto byly tentokrát prodeje vyšší než výroba). U Modelu 3 šlo o nárůst z 18449 na 77634 kusů. Celkové dodávky tak činily 95356 vozů.
 
A co se ještě stalo a asi stane? Tesla začala montovat svůj nový HW pro autonomní řízení, který má být 21× výkonnější než původní HW2.5. Automobilce se daří snižovat výrobní náklady na Model 3, přičemž průměrná prodejní cena činí i nadále přibližně 50 tisíc USD. Zatím se vyrábí zhruba 7000 vozů týdně, ale i nadále je v plánu zvýšit produkci až k 10 tisícům týdně koncem tohoto roku.
 
Stavba nové čínské továrny v Šanghaji pokračuje, prozatím by měla být linka stavěna na kapacitu 150 tisíc vozů ročně. Bude vyrábět levnější verze Modelu 3, které by měly být podobně tak drahé jako konkurenční spalovací auta. Produkce by měla začít ještě koncem tohoto roku a už na konci června 2020 by automobilka měla být celosvětově schopna dosáhnout produkce 500 tisíc vozů ročně. Připravuje se také zahájení produkce Modelu Y (podzim 2020). Poněvadž je do značné míry shodný s Modelem 3, ale bude dražší, slibuje si od něj automobilka vyšší zisky. Tesla také rozšiřuje síť svých nabíječek. Celkově meziročně vzrostl jejich počet z 1308 na 1587, přičemž počet stojanů se dostal z 10622 na 13881. Také Destination Charging bodů přibylo, a to z 19203 na 23160.
 
Na zprávy o ztrátě pochopitelně ihned zareagovala i cena akcií, která spadla z $265 na $229 (cca 13,6% propad). Jednou z dalších zpráv je i to, že JB Straubel po 15 letech opouští pozici CTO (šéfa přes techniku) a bude seniorským poradcem. Ve funkci ho nahradí Drew Baglino, nynější vice prezident přes techniku.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama