Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Staré baterie z Nissanu Leaf dál žijí v solárních systémech

18.5.2018, Milan Šurkala, aktualita
Baterie elektromobilů jsou velkým problémem. Hodně se diskutuje o jejich neekologické výrobě a špatné recyklaci. S recyklací to ale není tak hrozné, neboť vyřazené baterie z Nissanu Leaf žijí dál např. v solárních systémech.
Odpůrci elektromobilů často argumentují tím, že elektřina se vyrábí z uhlí (což je sice pravda, přesto jsou emise v přepočtu na kilometr o něco nižší) nebo neekologičnost výroby baterií. Zde je nutné dát za pravdu, baterie jsou v tomto rozhodně velkým problémem. Kde je to ale lepší, než by se mohlo zdát na první pohled, je jejich recyklace. Většina automobilek má své programy výměn baterií, kdy jsou ty staré překontrolovány a používány dál v jiných aplikacích, kde není tak vysoký důraz na kapacitu baterií ve srovnání s novým modulem. Tím jsou např. různé domácí baterie pro solární systémy.
 
Nissan XStorage
 
Britské zastoupení Nissanu tak nyní spustilo projekt solárních panelů a záložních bateriových systémů, kdy si můžete vybrat, zda chcete úplně nové články nebo zda má vaše baterie být složena právě ze starších použitých článků z elektromobilů Nissan Leaf. Zde by bylo dobré poznamenat, že Nissan u Leafu používá slabší chlazení baterií, které způsobuje, že odchází mnohem rychleji, než je zvykem u jiných elektromobilů. Např. u Tesly i po projetí více než 200 tisíc km a 5 letech stále v průměru přesahují 90 % původní kapacity a je tu i příklad, který byl po 320 tisících km na 94 %.
 
Nissan Leaf
 
Nissan Energy Solar se nabízí v různých konfiguracích. K dispozici je samotná baterie (od 6446 britských liber), solární panely (od 3881 liber) nebo set panelů i s baterií (v tomto případě začíná cena na 7635 librách). Baterie XStorage může být k dispozici ve 4,2kWh nebo 6kWh variantě s 5, resp. 10letou zárukou. Rozměry činí 123×89×22 cm a váží 135 kilogramů. Pokud jde o solární panely, zde Nissan hovoří o životnosti na velmi slušných 40 let. U nás zatím tento program nefunguje.
 
Nissan Solar Energy
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama