Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Londýn spustil 100 nových rychlonabíječek nejen pro elektrická taxi

19.3.2018, Milan Šurkala, aktualita
Londýn má velké problémy s čistotou ovzduší a jedním z řešení má být elektrifikace taxíků. Naftové verze se tam již nemohou registrovat a město zprovoznilo 100 nových rychlonabíječek. Polovina z nich bude právě pro elektrická taxi.
Doprava je ve městech jedním z největších zdrojů znečištění, a tak se nelze divit tomu, že se města snaží buď zakazovat vjezd neekologickým vozidlům (v některých německých městech např. naftovým) nebo propagovat ta čistější (alespoň pokud jde o jejich emise při provozu ve městě). Britský Londýn tak už od 1. ledna letošního roku nepovoluje registrace nových taxíků s naftovým motorem, čímž tlačí na nákup těch elektrických. Aby ale něco takového mohlo fungovat, je nutné nejprve budovat infrastrukturu, aby to nedopadlo jako v Oslu v Norsku, kde tak nesmyslně tlačili elektromobilitu (a stále tlačí), že nestíhají budovat nabíjecí místa.
 
LEVC TX
 
LEVC TX (zdroj: levc.com)
 
Transport for London, orgán zodpovědný za londýnskou dopravu, tak spolu s magistrátem města spustil provoz 100 nových rychlonabíječek pro elektrická auta. 51 z nich pak bude vyhrazeno právě pro nová elektrická taxi (např. LEVC TX). Rychlonabíječky by měly zvládat nabíjet auta za 20 až 30 minut, pochopitelně ale záleží na velikosti jejich baterie. V Londýně je registrováno zhruba 10 % z celkových 118 tisíc elektromobilů (0,3 % zastoupení mezi všemi auty), tedy okolo 12 tisíc. Pro ně je tu připraveno zhruba 2000 nabíjecích míst a 100 nových nabíječek tak zvyšuje počet míst pro nabití o přibližně 5 %.
 
Připomeňme, že prodeje elektromobilů a plug-in hybridů ve Spojeném království rychle rostou a jen za Q3/2017 to bylo 14600 nových plug-in vozidel. Pro zajímavost, prodeje dieselů zde obecně klesají, nyní se pohybují okolo 40,5 %, benzinová auta pak tvoří 54,1 %. Hybridy pak mají 3,1% zastoupení na nových registracích a plug-in vozidla pak 2,3 %. Mezi těmi v Q3/2017 vedl Mitsubishi Outlander (17,5 % mezi plug-in vozidly), NIssan Leaf (14,6 %) a BMW 3 (12,0 %).
 
Vraťme se ale k taxíkům. Ty se podle výzkumů podílí na 16 % emisí NOx v Londýně a dokonce na 31 % emisí pevných částic PM2,5. Aby se přechod na "zelené" černé taxíky uspíšil, město rozjelo projekt s rozpočtem 42 milionů liber. Majitelé taxíků, které jsou staré 10 až 15 let, tak mohou využít šrotovné ve výši 5000 liber za svůj starý naftový taxík. Spolu s vládním programem podporujícím nákup vozů s "nulovými" emisemi, který činí 2500 liber, se tak podpora vyšplhá až na 7500 liber.
 
Bylo by dobré poznamenat, že elektřina se nevyrábí úplně čistě, takže o nulové emise rozhodně nejde, i tak půjde ve výsledku o čistější řešení, jak jsme si už kdysi dokázali i pro elektromobily provozované v ČR. Navíc se toto menší znečištění z elektráren přesune z center měst jinam.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama