Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Německo rozhodlo, města mohou zakázat vjezd dieselům

27.2.2018, Milan Šurkala, aktualita
Nad naftovými motory se stahují mračna. Německý soud totiž potvrdil, že si města svobodně mohou rozhodnout, zda do center měst pustí naftové vozy nebo nikoli. Zájem o ně tak patrně dramaticky klesne.
V roce 2015 vypukla tzv. Dieselgate, kdy se zjistilo, že automobilka Volkswagen podváděla při testech emisí a kód řídící jednotky obsahoval speciální část softwaru, která upravovala chování motoru při těchto testech, aby se vešly do limitů. V reálném provozu ale byly emise klidně i o řád vyšší. Tato nekalá praktika se pak ukázala jako běžnou i u mnoha jiných výrobců a odstartovala doslova hon na diesely, který dnes v Lipsku v Německu zažil velké vítězství.
 
Naftový motor TDI
 
Předmětem sporu bylo to, zda města Stuttgart a Düsseldorf mohou zakázat vjezd naftovým autům nebo nikoli. Téměř 70 německých měst totiž překračuje povolené emisní limity oxidů dusíku a zákazy vjezdu naftových aut, která jsou jejich velkými producenty, by mohly pomoci. Soud v Lipsku, který se dnes konal, ve finále rozhodl, že takový ban je skutečně možné uložit a města si mohou sama rozhodovat, jaká auta pustí do centra. Nejde tedy o plošný zákaz naftových aut, ale o možnost měst si rozhodovat o zákazu v této věci.
 
Ekologické organizace jsou pochopitelně z verdiktu nadšené a popisují to jako velký den pro čistotu ovzduší v Německu. Emise NOx totiž dle jejich odhadů v Německu ročně zabijí 6 až 13 tisíc lidí. Celkem je v zemi okolo 15 milionů naftových vozů a bylo nyní rozhodnuto, že města mohou okamžitě zakázat vjezd autům s emisní normou Euro 4 a starší (to znamená auta vyrobená v roce 2008/2009 a dříve). Na auta s emisní normou Euro 5 (2009 až 2013/2014) bude ban možné uvalit od září 2019.
 
Naftový motor BMW
 
Nyní se dá očekávat, že zájem o naftové vozy dramaticky opadne, protože člověk nikdy nebude vědět, zda mu jeho město za pár měsíců nezakáže vjezd. Patrně tak houfy naftových vozů poputují jako ojetiny na východ. Otázkou také je, zda se brzy nenajde něco dalšího, proti čemu bojovat a zda se situace zase někde neotočí. Např. přímovstřikové benziny dnes produkují poměrně velké množství pevných částic, zatímco u dieselů se to už roky řeší DPF filtrem. Proto už tyto filtry mají i některá nová benzinová auta (včetně nové Fabie) a kdo ví, možná někoho napadne zakázat i přímovstřikové benziny bez filtru, které jsou zatím ty politicky čistější.
 
Nejvtipnější taková otočka byla asi v případě Francie a konkrétně Paříže, kde politici viděli jen jedno číslo, a to emise CO2. Kvůli tomu výrazně podporovali naftová auta jako ta ekologická. Ani ne tři měsíce po vypuknutí Dieselgate už otočili o 180° a chtěli tatáž auta, která pár měsíců předtím propagovali, zakázat.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama