Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Hranice mají první 100% elektrickou MHD v Evropě

23.10.2017, Milan Šurkala, aktualita
ČR není zrovna elektromobilům zaslíbená země, přesto zde podle dopravce 3ČSAD máme první plně elektrickou MHD v Evropě. Ta bude jezdit v Hranicích na Moravě a ve flotile budou vozy SOR EBN 9.5.
Hranice na Moravě se stávají prvním evropským městem, které bude mít plně elektrifikovanou MHD. V rámci Dne Elektromobility Hranice pořádaného dne 19. října 2017 byla prezentována flotila šesti českých elektrobusů SOR EBN 9.5. Slavnostního předání se zúčastnili zástupci města Hranice (např. starosta Jiří Kudláček a místostarosta Ivo Lesák), senátorka Jitka Seitlová, hejtman Olomouckého kraje Ladislav Okleštěk, za skupinu 3CSAD pak ředitel Tomáš Vavřík i ředitel divize osobní dopravy Jakub Vyvial a nechyběli ani zástupci výrobce autobusů SOR Libchavy Jaroslav Trnka a byla zde zastoupena i ČSOB, která zajišťuje bezkontaktní platební systém.
 
SOR EBN 9.5 v Hranicích na Moravě
 
zdroj: trilistek.cz
 
Ocenit lze tichý provoz a hovoří se také o ekologickém přínosu, nicméně to vzhledem k rozsahu dopravy v Hranicích není až taková díra do světa. Autobusy zobrazují informace o jízdě v reálném čase, podporují placení bezkontaktními kartami, nechybí ani Wi-Fi pro cestující a pomocné akustické systémy pro slabozraké a nevidomé. Systém elektrobusů v Hranicích byl zařazen do evropského projektu ZeEUS (Zero Emission Urban Bus System), který má za cíl rozšiřovat využití alternativních paliv v hromadné dopravě.
 
Pokud jde o autobus SOR EBN 9.5, ten je vybaven asynchronním šestipólovým elektromotorem o poměrně nízkém výkonu 120 kW, točivý moment pak dosahuje 968 Nm. Autobus o délce necelých 9,8 metru, pohotovostní hmotnosti 9,3 tuny a celkové hmotnosti 16,5 tuny je nicméně schopen rozjet na 80 km/h, což do města bohatě stačí. Baterie Winston má kapacitu 172 kWh. Doporučuje se vybíjet do 80 % její kapacity a na jedno nabití lze očekávat dojezd 110 až 160 kilometrů. Podporováno je jak pomalé nabíjení při 32 A, což zabere zhruba 8 hodin, tak i rychlonabíjení při 250 A. V takovém případě je elektrobus připraven za hodinu. Připomeňme ještě, že značné zastoupení elektrobusů má u nás i Třinec.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama