Elektrické MPV Mercedes-Benz EQV, sen taxikářů
21.8.2019, Milan Šurkala, aktualita
Na jaře představila automobilka Mercedes-Benz koncept elektrického MPV s názvem EQV. Nyní se dostává do výroby. Elektrický van údajně ujede přes 400 km na jedno nabití a bude možná snem řidičů shuttle busů.
Automobilka Mercedes-Benz se chystá na elektrickou budoucnost. Před pár dny představila nové plug-in hybridy A250e a B250e, nyní přichází na řadu elektrické MPV EQV, jehož koncept byl představen na jaře. Tato novinka vycházejíci ze třídy V (V Class) asi nebude ideálním vozidlem pro rodinné dovolené s dlouhými přejezdy, nicméně zaujmout může především nejrůznější taxikářské služby, perfektní využití může najít jako shuttle busy na letištích a podobně. Vůz má totiž fyzicky velký 100kWh Li-Ion akumulátor pod podlahou, takže nijak neomezuje prostor pro posádku a z tohoto množství se využívá 90 kWh.
Při spotřebě 27,0 kWh/100 km hovoří výrobce o dojezdu 405 km, což tedy poněkud nesedí a v ideálním případě mi vychází spíše něco lehce nad 300 km. I to je ale dost na půldenní šichtu, aby se přes obědovou pauzu vůz dobil a byl připraven na odpoledne. Nabíjet je možné nejen pomocí AC (např. z wallboxu) s maximálně 11 kW, což by celý vůz nabilo za 10 hodin (ideálně přes noc), ale pochopitelně i mnohem rychleji pomocí DC s až 110 kW. To už baterii vybitou na 10 % nabijete na 80 % za 45 minut.
Zajímavostí jsou pádla pod volantem umožňující nastavit sílu rekuperace. Po sundání nohy z plynu tak vůz může téměř plachtit při nejslabším nastavení, nebo naopak mít rekuperaci nastavenou tak silně, že vůz bude možné ovládat jediným pedálem (bude brzdit tak silně, že ve většině případů nebude potřeba používat pedál brzdy).
Mercedes-Benz EQV je poháněn elektromotorem o maximálním výkonu 150 kW a točivém momentu 362 Nm. Poháněna jsou přední kola a je možné vyvinout maximální rychlost až 160 km/h, což by mělo bohatě stačit. Samozřejmostí je i multimediální výbava a systém MBUX, který podporuje hlasové ovládání. Asistenta je možné vyvolat pokynem "Hey, Mercedes".
Vůz bude k dispozici ve dvou rozvorech. Základní verze bude mít 3200mm rozvor a délku 5140 mm, k mání ale bude také prodloužená verze s 3430mm rozvorem a délkou 5370 mm. Zavazadlový prostor může mít dle uspořádání kapacitu až 1030 litrů. MPV může mít v základu 6 sedadel, objednat a sestavit bude ale možné také verzi se 7 nebo 8 sedadly. Výroba bude probíhat ve Španělsku.
Zdroj: autocar.co.uk, media.daimler.com