Bugatti Centodieci: nástupce EB110 má 1600 koní
18.8.2019, Milan Šurkala, aktualita
Na oslavu 110 let existence automobilky Bugatti a připomenutí legendárního modelu EB110 vyrobí automobilka limitovanou sérií vozů Centodieci. Připravte se na výkon 1600 koní a cenu 8 milionů EUR.
Automobilka Bugatti má za sebou dlouhou historii plnou vzestupů i pádů. Letos slaví 110. výročí své existence a chce si připomenou i své znovuzrození z roku 1991, kdy byl představen legendární model EB110. Ten měl tehdy velmi netradiční design, 3,5litrový motor V12 a pohon všech čtyř kol. Motor dával výkon 412 kW ve verzi EB110 GT a dokonce 450 kW u EB110 Super Sport. Bohužel se vyrobilo jen něco přes 100 kusů a automobilka po čtyřech letech opět zbankrotovala, než se jí v roce 1998 ujal koncern Volkswagen. Od té doby přišel např. Veyron nebo Chiron, objevily se také limitované edice Divo (40 kusů), La Voiture Noire (pouhý 1 kus) a nyní přichází nové Bugatti Centodieci.
Centodieci znamená v italštině 110 a tak, jak EB110 slavilo 110 let od narození Ettore Bugattiho, Centodieci slaví 110 let od založení Bugatti. Návaznost na EB110 (konkrétně verzi Super Sport) je patrná např. i pěti průduchy za bočními okny, podobná je i přední maska. Místo 3,5litrové V12 je tu ale 8litrová W16, která místo původních 612 koní (450 kW) dává rovnou 1600 koní (1177 kW) při 7000 ot./min.
Výrobce tvrdí, že by to mělo vůz katapultovat na 100 km/h za pouhé 2,4 sekundy. Za 6,1 sekundy by už měl jet 200 km/h a za pouhých 13,1 sekundy by měl dosáhnout dokonce 300 km/h. Maximální rychlost je však elektronicky omezena na 380 km/h. Zadní přítlačné křídlo dává přítlak 90 kg a dle Bugatti je vůz optimalizován nikoli na maximální rychlost, ale především na ovladatelnost na rovince i v zatáčkách. Centodieci je totiž proti Chironu i o 20 kg lehčí.
Bude vyrobeno pouhých 10 kusů a pokud byste měli zájem, máte smůlu. Automobilka vyprodala všech 10 kusů ještě před oficiálním představením modelu. Cena činí 8 milionů EUR (v přepočtu 206 milionů Kč) a interiér vozu dokonce ještě není ani hotový (proto nejsou zveřejněny jeho fotografie).
Zdroj: autocar.co.uk, digitaltrends.com