Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Aptera: solární auto slibuje dojezd až 1600 km a zbytečnost nabíjení

6.12.2020, Milan Šurkala, aktualita
Americká společnost Aptera slibuje solární auto, které v některých zemích nebude potřeba nikdy nabíjet. Vše by měla zvládnout sluneční energie. V nejlepší variantě pak hovoří o dojezdu na 1600 kilometrů.
Pokusů o solární auto tu už bylo hodně a zpravidla to byly futuristicky tvarované extrémně nepraktické "kapky" na kolech. Tomu se vymyká snad jen Lightyear One, který vypadá jako docela normální auto s excelentní aerodynamikou (koeficient odporu Cd=0,19). Máme tu ale další nový pokus, vozidlo Aptera. To už patří spíše to třídy oněch tvarových šíleností. Jde o extrémně aerodynamickou tříkolku, která má koeficient aerodynamického odporu jen Cd=0,13, což je naprosto skvělá hodnota. Dobré aerodynamice pomáhají tři kola, díky nímž má být vůz v USA homologován jako motocykl, přestože pojme dva lidi a spoustu zavazadel. Pro rodinu to ale nebude.
 
Aptera
 
Vozidlo měří 4,37 metru na délku, je 2,24 metru široké a 1,45 metru vysoké, zavazadlový prostor má objem 702 litrů. V konstrukci byl využit kevlar, karbon a konopí. Nejdůležitější je ale to, že na voze jsou 3 m2 solárních panelů, které by měly dodávat až 700 W. Dle výrobce by tak sluneční svit mohl nabít až 45 mil (72 km) denně.
 
Aptera
 
Na stránkách má i kalkulátor, kde je možné si zjistit, jak často (a zda vůbec) budete muset vůz nabíjet. Např. pro naši oblast se uvádí průměrně 22,15 mil denně (35,6 km) v rozsahu od 18,7 do 52,7 km denně. Pokud dobře počítám, vypadá to, že výrobce dokonce započítal i průměrnou oblačnost (u nás je průměrný svit asi 5 hodin denně). Toto vše ale samozřejmě platí, pokud nikdy nebude parkovat ve stínu a podobně, takže realita bude mnohem horší.
 
 
V některých zemích dokonce uvádí, že vůz nebude potřeba nikdy nabíjet (např. u nás by to v případě nájezdu 32 km denně stále nemělo být potřeba). Znovu ale připomeňme, že toto by platilo tehdy, pokud byste nikdy nestáli ve stínu budov nebo něčeho jiného (počasí je tam už ale asi zahrnuto). Takže v reálu spíše tak půlka, ne-li ještě méně.
 
 
Samotný vůz má totiž spotřebu méně než 100 Wh na míli, což je někde nad úrovní 6 kWh na 100 km. Nelepší verze se 100kWh akumulátorem by tak měla ujet 1000 mil (cca 1600 km) na jedno nabití. Dále tu má být i 60kWh, 40kWh a 25kWh verze. I ta poslední má mít solidní dojezd 250 mil (cca 400 km). Využita budou kola 194/45 R16.
 
 
V prodeji má být verze s pohonem přední nápravy, výkonem až 100 kW a akcelerací z 0 na 60 mph (96 km/h) za 5,5 sekundy. Verze AWD s pohonem všech tří kol má mít 150 kW a na 60 mph se ocitne za 3,5 sekundy. Maximální rychlost obou verzí dosahuje 110 mph (177 km/h). Nemá chybět částečně autonomní řízení úrovně 2. Cena bude činit od 25.900 USD do více než 46.000 USD za nejlepší verzi. Teď je jen otázkou, zda se opravdu začne vyrábět, a jaké budou skutečné výkony v reálném neideálním světě. I když je tisková zpráva nová, výše uvedená videa jsou totiž více než rok stará.
 
Zdroj: aptera.us


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama