Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Známe detaily o Mazda SkyActive-X, dvoulitr se 140 kW a přeplňováním?

9.8.2017, Milan Šurkala, aktualita
Nedávno jsme vás informovali o příchodu druhé generace motorů Mazda SkyActiv, která bude mít benzinový motor se vznětovým principem. Nyní známe další detaily i výkonové křivky. Nový motor bude dávat 140 kW.
Před pár dny jsme vám přinseli článek o druhé generaci benzinových motorů SkyActiv. Doplní (a patrně postupně nahradí) stávající benzinové motory SkyActiv-G a díky tomu, že jde o vznětový motor na benzin, dostane také jiné označení, SkyActiv-X. Mazda nyní zveřejnila další detaily o nové technologii. Díky kombinaci vznětového principu (HCCI) a klasického zapalování svíčkami (SI) nese nová metoda název SPCCI (Spark Controlled Compression Ignition). Na základě otáček a zatížení tedy bude motor volit mezi zážehovým a vznětovým principem, vždy ale bude palivem benzin.
 
Mazda SkyActiv-X
 
Mazda se snažila, aby režim, kdy zapaluje směs pouze komprese, byl co nejčastější (pokrýtval co možná největší rozsah otáček a zatížení) a zároveň, aby přechod mezi nimi byl co nejhladší. Zmiňuje se zde totiž nejen zapalování kompresí, ale i kompresor (supercharger), což by znamenalo přeplňovaný motor. Nadšenci atmosférických motorů, kteří chválí Mazdu za atmosférické plnění, tak nyní budou patrně nadávat i na Mazdu (nebude zde však turbodmychadlo, ale kompresor, tedy bez prodlev, tzv. turbodíry). To vše má zvýšit točivý moment o 10 až 30 %. Spotřeba by pak měla klesnout o 20-30 % vůči předchozí generaci SkyActiv-G a o 35-45 % proti řadě MZR z roku 2008. Předpokládá se tedy spotřeba na nebo dokonce pod úrovní naftového motoru SkyActiv-D.
 
Mazda SkyActiv-X výkonová křivka
 
K dispozici jsou dokonce i výkonové křivky nového motoru. Zatímco nynější SkyActiv-G ve dvoulitrové verzi nabídne 210 Nm při 4000 otáčkách a 121 kW při 6000 otáčkách, nový motor slibuje točivý moment 230 Nm při 4000 až 5000 otáčkách (odečteno z grafu). Jak je vidět, po dosažení maxima točivý moment klesá pomaleji, motor by tak měl být ve vyšších otáčkách charakternější a dosahovat výkonu až okolo 140 kW při 6000 otáčkách za minutu. Lepší by měl být i zátah v nižších otáčkách. Zatímco původní SkyActiv-G zde měl 90 % maxima (cca 190 Nm), nový SkyActiv-X by měl nabídnout až 94 % svého maxima (cca 217 Nm). 
 
Odezva motoru SkyActiv-X
 
Pokud by se Mazdě skutečně povedlo snížit spotřebu o 20-30 %, znamenalo by to, že nástupce 121kW dvoulitru v Mazdě 6 by měl stanovenu kombinovanou spotřebu okolo 4,5 litru na 100 km a jeho reálná spotřeba v provozu by mohla být okolo 5,5 litru. 
 
Roadmapa Mazda SkyActiv
 
Mazda dále zveřejnila roadmapu (plán do budoucna), kde jde vidět nasazení SkyActiv-X pro rok 2019 a současnou výrobu benzinových SkyActiv-G a naftových SkyActiv-D, které se v roce 2020 dočkají další generace. Mild hybrid a elektromobil se objeví v roce 2019, plug-in hybrid pak v roce 2021. Těšit se v roce 2019 můžete také na novou generaci Mazda Connect, druhou generaci podvozkové platformy SkyActiv a upravený designový směr Kodo Design 2. Částečné autonomní říení Mazda Co-Pilot Concept má přijít v roce 2020. To vše je součástí iniciativy Sustainable Zoom-Zoom 2030. Ta např. hovoří o snížení emisí CO2 proti stavu z roku 2010 o 50 % do roku 2030 a o 90 % do roku 2050. 
 
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama