Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Mazda SkyActiv 2, vznětový motor HCCI na benzin, již za pár týdnů

5.8.2017, Milan Šurkala, aktualita
SkyActiv-G od Mazdy je jedním z mála atmosférických motorů, které snesou srovnání s turbomotory. Nová generace SkyActiv 2 slibuje vznětový princip i pro benzinový motor (HCCI) a až o 30 % vyšší účinnost a s tím nižší spotřebu. Takový "diesel na benzín".
Již za pár týdnů na autosalonu ve Frankfurtu by měla automobilka Mazda představit novou generaci motorů SkyActiv 2, která má za úkol ukázat, že spalovací motory zdaleka nepatří do starého železa. Již dnes jsou benzinové motory SkyActiv-G známy velmi dobrým poměrem výkonu a jejich spotřeby. Nová generace má jít ale ještě mnohem dále. Přinese HCCI (Homogeneous Charge Compression Ignition) technologii, se kterou už v minulosti koketovaly i jiné automobilky, ale žádná z nich dostatečně neuspěla. Připomeňme, že jde o systém, kdy se benzín sám vznítí tlakem a nepotřebuje zapalovací svíčky. Tento samozápal ale musí být správně řízen, aby byl efektivní a nikoli nežádoucí.
 
Mazda 3 facelift
 
Protože i Mazda měla s vývojem motoru docela problémy, skončila u řešení, kdy v nízkých otáčkách budou klasicky pracovat zapalovací svíčky, nicméně při středních a vyšších otáčkách se vypnou a motor pojede na samovznícení paliva. K tomu je využit také velmi vysoký kompresní poměr 18:1, který je obvyklý právě u vznětových motorů (v automobilech jde o naftové motory). Půjde tedy o takový "diesel na benzin". Otázkou je, jak hlučné budou tyto motory, neboť už i stávající SkyActiv-G s kompresním poměrem až 14:1 (což je rovněž rekordní hodnota) mají poměrně hrubý chod.
 
Mazda hovoří o 30% zlepšení účinnosti motorů (o 30 procent, nikoli 30 procentních bodů), takže by měla vyskočit z dnešních zhruba 40 % na lehce přes 50 %. I když na internetu najdete čísla okolo 3,3 litrů na 100 km u nové generace, osobně mi vychází trochu vyšší čísla. Zatímco 88kW dvoulitrová verze Mazdy 3 má dnes papírovou spotřebu 5,1 litru a skutečnou okolo 6,6 litru, v nové generaci by se dalo počítat s papírovými hodnotami cca 3,9-4,0 litru a skutečností okolo 5,0-5,1 litru. To by bylo na benzinový motor opravdu skvělé číslo. Ze všeho navíc vyplývá, že podtáčení motoru v nižších otáčkách bude znamenat používání svíček a vyšší spotřebu než při jízdě v otáčkách o něco vyšších, kde bude motor pracovat efektivněji.
 
Zatímco v Frankfurtu (14. až 24. září 2017) by měly být zveřejněny další detaily nové generace motorů, v říjnu v Tokiu se má představit koncept nové Mazdy 3. Ta by měla být prvním automobilem, který tyto nové motory v roce 2018 dostane. Využije však starší platformu SkyActiv I co se týče podvozku a karoserie. Mazda totiž chce novou podvozkovou platformu představovat každou druhou generaci daných modelů. Brzy se SkyActiv 2 dostane i do nové Mazdy 6 a dalších modelů. V roce 2019 by se měl objevit také elektromobil vyvinutý ve spolupráci s Toyotou a rok 2021 má přinést další revoluci v podobě plug-in hybridu s Wankelovým motorem. SkyActiv 3 se pak představí zhruba v roce 2025. Hovoří se také o nových MPS modelech, které by měly být vybaveny 2,5litrovým SkyActiv 2 motorem s přeplňováním.
 
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama