Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Zloděj ukradl část čínské solární dálnice. V prvním týdnu po otevření

7.1.2018, Jáchym Šlik, aktualita
Nejdelší fotovoltaická dálnice na světě vydržela plně funkční jen pár dnů, záhy totiž bylo zjištěno, že malou část panelů někdo ukradl. Důvodem by mohla být snaha okopírovat technologii jinou čínskou firmou.
28. prosince 2017 se otevřela nejdelší solární silnice na světě, a to poblíž čínského města Ťi-nan v provincii Šan-tung. Přes kilometr dlouhý úsek je pokryt více než deset tisíci fotovoltaickými panely, které se nacházejí mezi vrchní vrstvou materiálu propouštějícího více než 90 % světla a spodní betonové izolace. Celkem tloušťka nepřesahuje tři centimetry a na pohled může dálnice vypadat, jako by byla tvořena z malých dlaždic. Ale při rutinní kontrole 2. ledna pracovníci zjistili, že část panelů o šířce přibližně 15 cm a délce méně než dva metry zmizela. Rovný řez přitom naznačuje, že nedošlo k samovolnému poškození, ale zásahu osoby. Další část povrchu byla na několika místech poškozena.
 
 
Dělníci velmi rychle dálnici znovu opravili
 
Otázkou zůstává, proč by někdo kradl takovou malou část solárního panelu, která by pro případného zloděje měla minimální finanční hodnotu, oprava přitom stála tisíce dolarů, neboť musely být patrně vyměněny celé panely, nikoliv jen uříznutý segment. Nabízí se tedy spíše varianta, že si pro „kus“ silnice přišla konkurence. Jak je známo, čínské firmy velmi rády kopírují a proto by nebylo takovým překvapením, že by se konkurence pokusila vytvořit podobnou technologii. I takový negativně vnímaný krok by tedy mohl přispět ke zlevnění a dalšímu rozšíření solárních silnic. Případ už vyšetřuje čínská policie, nikde však není uvedeno, zda plánuje správce silnice učinit nějaká opatření, aby se něco podobného neopakovalo. Jedna věc je totiž krádež technologie a vysoké finanční náklady na opravu, druhá potom bezpečnost silničního provozu.
 
 
Zbrusu nová solární dálnice ještě před slavnostním otevřením
 
V tuto chvíli je celá fotovoltaická dálnice opět plně funkční a může vyrábět elektrickou energii. Součástí jsou také elektromagnetické indukční cívky, které by v budoucnu měly nabíjet projíždějící elektromobily, v zimě zase může být povrch dálnice zahříván, aby nedocházelo ke vzniku sněhové pokrývky či námrazy. Další výhodou jsou integrované senzory shromažďující data o provozu. Podle čínských médií je dokonce vrchní materiál silnice bezpečnější než běžný asfalt.
 
Zdroj: Qlwb.com (čínsky) via Technode.com


reklama