Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Čína dokončuje stavbu 2km solární dálnice

23.12.2017, Milan Šurkala, aktualita
Čína se opravdu snaží a v zavádění elektromobility se začíná drát rychle dopředu. Mimo podpory elektromobility si začala uvědomovat i neekologickou výrobu elektřiny, což chce napravit např. solárními dálnicemi. První úseky jsou již hotovy.
Evropa si z Číny dlouho dělala legraci, nicméně je faktem, že v posledních letech v průmyslu a technologiích opravdu hodně zabrala. Města tu dlouho trápil neuvěřitelný smog, který by rozhodil i Ostraváka, a tak není divu, že se vláda konečně rozhodla s tím něco udělat. V podpoře zavádění ekologických řešení se tak paradoxně začíná stávat průkopníkem než jedním z nejhorších států na světě. Pochopitelně, cesta je dlouhá a ještě potrvá mnoho let, než se vše vyřeší. Čína si tak uvědomuje např. i neekologickou výrobu elektřiny, s čímž bojuje zaváděním ekologičtějších způsobů. Jedním z řešení mají být i solární silnice.
 
Solární panely
 
ilustrační obrázek solárních panelů, ChristofferRiemer [CC BY 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/3.0)], přes Wikimedia Commons
 
Už dříve v tomto roce postavila společnost Qilu Transportation Development Group krátký 160metrový úsek solární silnice ve městě Jinan. Nyní v témže městě postavila podstatně delší zhruba 2kilometrový úsek solární dálnice. Ta se skládá ze tří vrstev. Úplně nahoře je "průhledný asfalt" aneb materiál, který je průhledný, nicméně má vlastnosti blízké běžnému asfaltu. Pod ním jsou solární panely, které by neměly mít problém s tíhou těžkého nákladního auta. Jako třetí vrstva je tu izolace solárních panelů od země.
 
Dálnice je již postavena a nyní je potřeba už jen připojit elektrické rozvody k síti. Neznáme žádné další podrobnosti o silnici, takže čísla můžeme jen odhadovat. Pokud by měly tyto panely standardní účinnost dnešních lepších panelů (zhruba 200-220 W na m2), mohly by tyto 2 kilometry silnice při plném slunečním svitu generovat odhadem až okolo 3000 kW na dvou pruzích v jednom směru. To by stačilo na napájení zhruba 120 aut jedoucích rychlostí 130 km/h. Protože Slunce putuje na obloze a nesvítí vždy kolmo, navíc bývá i zamračeno a jezdící auta budou stínit, průměrný výkon bude zhruba někde nad třetinou. V budoucnu by tato silnice mohla podporovat i bezdrátové nabíjení projíždějících automobilů.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama