www.svetmobilne.cz
>
>

Wabtec otestoval FLXdrive, vlak na baterky. Ten skutečný s 2,6 MWh

Wabtec otestoval FLXdrive, vlak na baterky. Ten skutečný s 2,6 MWh
, , aktualita
Společnost Wabtec Corporation otestovala svou lokomotivu na baterky. Nešlo o žádný vláček na hraní, ale skutečnou lokomotivu, která měla 2,6 MWh v lithiových článcích. Díky tomu slibuje úsporu až 69 tun CO2.
K oblíbeným
reklama
Vláčky na baterky jsou běžné, hrál si s nimi nejeden kluk. Skutečné vlaky na baterky, to už je něco jiného. U lokomotiv najdeme zpravidla dieselové agregáty, příp. elektromotory, které berou energii ze sítě. Zkouší se i vodíkové vlaky, nicméně společnost Wabtec Corporation to chce zkusit s akumulátorovými verzemi. Její nový FLXdrive má 18 tisíc lithiových článků, které celkově poberou 2,4 MWh energie. Aby podávaly ideální výkon, lokomotiva je vybavena klimatizací udržující pokojovou teplotu za všech podmínek.
 
Wabtec FLXdrive
 
Lokomotiva to rozhodně není lehká, váží totiž 195 tun. Má 6 náprav, poháněné jsou 4 z nich. Rozjet se může až na 75 mph, což je zhruba 120 km/h. Pod plným výkonem 4400 koní (3280 kW) má vydržet na 30-40 minut jízdy, nicméně plný výkon není stále potřeba. Není nutné ho odebírat např. při udržování rychlosti nebo při klesání, kdy se využívá rekuperace, která akumulátor nabíjí. Lokomotiva 3 měsíce jezdila u BNSF Railway na 350 mil (přes 560 km) dlouhé kopcovité trati v San Joaquin Valley v Kalifornii a najela celkem 13320 mil (21430 km).
 
Podle výsledků testu lokomotiva ušetří ekvivalent 6200 galonů nafty, což odpovídá emisím 69 tun CO2. Spotřeba je tak po přepočtu o 11 % nižší než u naftové varianty. Počítá se s vývojem 6MWh varianty, která by měla snížit emise dokonce o 30 %. Ke snížením emisí slouží také umělá inteligence spojená s tempomatem pro výpočet ideálního průjezdu zatáčkami, stoupáními i klesáními. Předpokládá se, že komerčně by se tyto lokomotivy druhé generace mohly začít dodávat do několika let.
 
Otázkou však je, zda by nebylo ekologičtější trať elektrifikovat, než každý vlak plnit mnoha tunami akumulátorů, které se stanou ekologickým problémem o něco později. To ale na málo vytížených trasách nemusí mít smysl. Menší akumulátory pro elektrické lokomotivy napájené ze sítě mohou mít smysl pro rekuperaci, která může být komplikovaná, má-li se energie ihned vracet do sítě. U nás rekuperaci podporuje nejedna lokomotiva, ale dlouhou dobu byly zákazy ji používat právě proto, že by to síť nezvládala (dnes už je to možné na většině tratí). Pro zajímavost, když se u nás dělaly testy s lokomotivou Siemens Taurus, tak ta při zastavení ze 160 km/h na nulu vrátila do sítě 90 kWh (to by osobnímu elektromobilu stačilo na ujetí 400-500 km). Na trase Praha-Svitavy pak takový vlak dokáže vrátit až 300 kWh (to by průměrnému osobnímu autu stačilo na měsíc ježdění).
 


Ceny souvisejících / podobných produktů:


reklama
Nejnovější články
Nokia uvedla levné telefony 105 4G a 110 4G pro nenáročné Nokia uvedla levné telefony 105 4G a 110 4G pro nenáročné
Pokud nepotřebujete smartphone, může vám posloužit i jednoduchý mobilní telefon. Nokia pro takové zákazníky připravila novinky v podobě modelů 105 4G a 110G. Ten první dokonce nemá ani fotoaparát.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Zens Dual Powerbank nabije bezdrátově 2 zařízení najednou Zens Dual Powerbank nabije bezdrátově 2 zařízení najednou
Bezdrátové nabíjení více zařízení najednou není jednoduché. V případě nabíječky Zens Magnetic Dual Powerbank se to vyřešilo tak, že plochy pro bezdrátové nabíjení jsou na obou stranách powerbanky.
18.6.2021, aktualita, Milan Šurkala
Vodíková Honda Clarity končí, nebyl o ni zájem Vodíková Honda Clarity končí, nebyl o ni zájem
Honda ukončuje prodej dalšího svého vozu na alternativní paliva. Tentokrát je to model Clarity s vodíkovým pohonem. Prodeje byly velmi nízké a firma se chce soustředit především na elektromobily. Paradoxní, že elektrická verze Clarity byla první odepsanou.
17.6.2021, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Porsche 911 GT3 Touring přinese 375 kW a poprvé i převodovku PDK Porsche 911 GT3 Touring přinese 375 kW a poprvé i převodovku PDK
Porsche uvedlo nový model 991 GT3 Touring, která je o trochu civilnější variantou klasické GT3. Přichází tak o obrovské křídlo a dostává i možnost mít 6stupňový manuál. Můžeme se těšit na výkon až 375 kW.
16.6.2021, aktualita, Milan Šurkala
Trh s tablety výrazně roste, dominuje mu základní Apple iPad Trh s tablety výrazně roste, dominuje mu základní Apple iPad
Trh s tablety už nějakou dobu roste a podle firmy Counterpoint se daří zejména iPadům od společnosti Apple. Ty totiž významně navýšily svůj tržní podíl a jedničkou je pak základní varianta, iPad 8. generace.
15.6.2021, aktualita, Milan Šurkala