www.svetmobilne.cz
>
>

Vývoj spotřeby aut: jak moc skutečně klesla?

Vývoj spotřeby aut: jak moc skutečně klesla?
, , článek
Výrobci aut vyvíjejí stále efektivnější motory. Zejména na papíře klesá udávaná spotřeba raketovým tempem. Nás ale zajímá, o kolik klesá spotřeba moderních aut ve skutečnosti. Podívejte se spolu s námi na vývoj skutečných spotřeb.
reklama
V minulých měsících jsme se několikrát věnovali tématu reálné i papírové spotřeby moderních aut. Podívali jsme se např. na téma downsizingu, hovořili jsme také o rozdílech mezi papírovými a skutečnými spotřebami. Dnes na tento článek navážeme. Nebudeme se dívat ani tak na rozdíly mezi papírovou a skutečnou spotřebou jako na reálné dosahované hodnoty. Dnes se tedy budeme věnovat tomu, jak klesá reálná spotřeba aut v čase, tedy na údaje v l/100km v průběhu posledních 20 let. Pro zajímavost se ale podíváme i "do papírů". Jako minule, i nyní děkujeme serveru spritmonitor.de (dále SM) za možnost využít jejich databázi jako zdroje údajů a možnosti je statisticky zpracovat.
 
Palubní deska
 
Pojďme si nejprve zběžně přiblížit metodiku měření (její plný popis najdete zde). Ve zkratce jsem na serveru SM prošel přes 2000 aut od roku 1997 až 2017 a zapisoval reálné spotřeby dosahované skutečnými uživateli v reálném provozu. K tomu jsem zaznamenal papírovou spotřebu, objem, výkon vozu i roky, ve kterých se taková konfigurace vozu vyráběla. Zapisovala se jen taková auta, jejichž počet byl statisticky dostatečně průkazný. Rok 2018 zde není kvůli změně normy (zdrojová data výše zmíněného článku tedy končí v roce 2017).
 
Cílem dnešního článku bude ukázat, zda auto se stejným výkonem jako před 20 lety dnes spotřebovává méně paliva a o kolik. Protože mohou být námitky, že dnešní auta jsou větší a těžší, vyšel před měsícem i článek na toto téma. Ten ukázal, že rozměry a hmotnosti vozů se sice zvyšují, spolu s tím se ale mění i skladba motorizací. Takže např. nižší střední třída sice v průběhu let dorostla do rozměrů i hmotnosti střední třídy, zároveň ale přišla o slabší motorizace a dostala silnější, tedy v podstatě podobné jako tehdejší střední třída. Pro stejné rozměry a hmotnost je tak i dnes k dispozici podobná motorová nabídka. Jediné, co se změnilo, je označení třídy, do které tento rozsah hmotností a výkonů patří.
 
Rozměry, hmotnosti a výkony střední třídy před 20 lety dnes v podstatě platí pro nižší střední třídu. Můžeme tedy říci, že motory určitého výkonu dnes spolupracují s pořád stejně tak velkými a těžkými auty, jen jsou o třídu níže (a tato nižší třída za ty roky o třídu vyrostla).
 
Co je však dalším prvkem, který je třeba zohlednit a minimálně na něj nezapomenout, je o něco lepší aerodynamika vozů a také těžší převody, které moderním autům (při stejné hmotnosti a rozměrech) pomáhají k nižší spotřebě. Rozhodně tak nelze říci, že pokud budeme pozorovat nějaký vývoj spotřeby, že jde pouze na vrub motoru a ne některým dalším činitelům. Pro větší průkaznost jsem se opět snažil zahrnout větší počty vozidel do každé kategorie, takže např. 60kW kategorie bude zahrnovat vozy od 50 do 70 kW. To, o co to zhorší silnější vozy, o to to zase zlepší ty slabší a měli bychom se tak dostat k přesnějším číslům. Představení článku máme tedy za sebou, hurá na studium výsledků.
reklama
Nejnovější články
McLaren uvádí 600LT Spider, 600 koní bez střechy McLaren uvádí 600LT Spider, 600 koní bez střechy
Automobilka McLaren představila nový roadster 600LT Spider. LT zde znamená Long Tail, tedy prodlouženou záď pro lepší aerodynamiku. Nechybí ani dvakrát přeplňovaná V8, která dává rovných 600 koní.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Čínský developer koupil většinový podíl v bývalém Saabu Čínský developer koupil většinový podíl v bývalém Saabu
Švédská automobilka Saab zbankrotovala už před 7 lety a poté putovala do rukou Číňanů. Dostala jméno NEVS a nyní má opět nového majitele. Je jím čínský developer se zaměřením na zdravotnictví.
18.1.2019, aktualita, Milan Šurkala
Zlevněná výměna baterií iPhonů přišla Apple draho, zájem byl 10násobný Zlevněná výměna baterií iPhonů přišla Apple draho, zájem byl 10násobný
Zájem o zlevněnou výměnu baterií u telefonů Apple iPhone byl až 10krát větší, než Apple očekával. I to se projevilo na zhoršených odhadech hospodářských výsledků pro poslední čtvrtletí. Program vyšel Apple hodně draho.
18.1.2019, aktualita, Milan Šurkala
Facelift BMW 7 může mít V12 i hybrid Facelift BMW 7 může mít V12 i hybrid
Mnichovská automobilka představila facelift luxusního sedanu BMW řady 7. Ten se na první pohled liší obrovskými, o 40 % většími ledvinkami. V nabídce bude nadále motor V12 a dostane se také na hybridní verzi.
17.1.2019, aktualita, Milan Šurkala
Apple představil pouzdra na nové iPhony s akumulátorem Apple představil pouzdra na nové iPhony s akumulátorem
Pokud je vám výdrž nových iPhonů málo, pak má pro vás výrobce nová oficiální pouzdra, která výdrž těchto telefonů značně prodlouží. Obsahují totiž vestavěný akumulátor a podporují i bezdrátové nabíjení.
17.1.2019, aktualita, Milan Šurkala1 komentář