www.svetmobilne.cz
>
>

Vývoj spotřeby aut: jak moc skutečně klesla?

Vývoj spotřeby aut: jak moc skutečně klesla?
, , článek
Výrobci aut vyvíjejí stále efektivnější motory. Zejména na papíře klesá udávaná spotřeba raketovým tempem. Nás ale zajímá, o kolik klesá spotřeba moderních aut ve skutečnosti. Podívejte se spolu s námi na vývoj skutečných spotřeb.
K oblíbeným
reklama
V minulých měsících jsme se několikrát věnovali tématu reálné i papírové spotřeby moderních aut. Podívali jsme se např. na téma downsizingu, hovořili jsme také o rozdílech mezi papírovými a skutečnými spotřebami. Dnes na tento článek navážeme. Nebudeme se dívat ani tak na rozdíly mezi papírovou a skutečnou spotřebou jako na reálné dosahované hodnoty. Dnes se tedy budeme věnovat tomu, jak klesá reálná spotřeba aut v čase, tedy na údaje v l/100km v průběhu posledních 20 let. Pro zajímavost se ale podíváme i "do papírů". Jako minule, i nyní děkujeme serveru spritmonitor.de (dále SM) za možnost využít jejich databázi jako zdroje údajů a možnosti je statisticky zpracovat.
 
Palubní deska
 
Pojďme si nejprve zběžně přiblížit metodiku měření (její plný popis najdete zde). Ve zkratce jsem na serveru SM prošel přes 2000 aut od roku 1997 až 2017 a zapisoval reálné spotřeby dosahované skutečnými uživateli v reálném provozu. K tomu jsem zaznamenal papírovou spotřebu, objem, výkon vozu i roky, ve kterých se taková konfigurace vozu vyráběla. Zapisovala se jen taková auta, jejichž počet byl statisticky dostatečně průkazný. Rok 2018 zde není kvůli změně normy (zdrojová data výše zmíněného článku tedy končí v roce 2017).
 
Cílem dnešního článku bude ukázat, zda auto se stejným výkonem jako před 20 lety dnes spotřebovává méně paliva a o kolik. Protože mohou být námitky, že dnešní auta jsou větší a těžší, vyšel před měsícem i článek na toto téma. Ten ukázal, že rozměry a hmotnosti vozů se sice zvyšují, spolu s tím se ale mění i skladba motorizací. Takže např. nižší střední třída sice v průběhu let dorostla do rozměrů i hmotnosti střední třídy, zároveň ale přišla o slabší motorizace a dostala silnější, tedy v podstatě podobné jako tehdejší střední třída. Pro stejné rozměry a hmotnost je tak i dnes k dispozici podobná motorová nabídka. Jediné, co se změnilo, je označení třídy, do které tento rozsah hmotností a výkonů patří.
 
Rozměry, hmotnosti a výkony střední třídy před 20 lety dnes v podstatě platí pro nižší střední třídu. Můžeme tedy říci, že motory určitého výkonu dnes spolupracují s pořád stejně tak velkými a těžkými auty, jen jsou o třídu níže (a tato nižší třída za ty roky o třídu vyrostla).
 
Co je však dalším prvkem, který je třeba zohlednit a minimálně na něj nezapomenout, je o něco lepší aerodynamika vozů a také těžší převody, které moderním autům (při stejné hmotnosti a rozměrech) pomáhají k nižší spotřebě. Rozhodně tak nelze říci, že pokud budeme pozorovat nějaký vývoj spotřeby, že jde pouze na vrub motoru a ne některým dalším činitelům. Pro větší průkaznost jsem se opět snažil zahrnout větší počty vozidel do každé kategorie, takže např. 60kW kategorie bude zahrnovat vozy od 50 do 70 kW. To, o co to zhorší silnější vozy, o to to zase zlepší ty slabší a měli bychom se tak dostat k přesnějším číslům. Představení článku máme tedy za sebou, hurá na studium výsledků.
reklama
Nejnovější články
Vivo NEX 3 5G přichází s displejem pokrývajícím 99,6 % přídě Vivo NEX 3 5G přichází s displejem pokrývajícím 99,6 % přídě

Nový high-endový telefon Vivo NEX 3 představuje zajímavý Waterfall FullView Display, který pokrývá neuvěřitelných 99,6 % plochy přední strany. Také bude nabízen ve verzi s podporou 5G mobilních sítí. 

Včera, aktualita, Milan Šurkala
Microsoft Surface Laptop 3 asi vymění Intel za AMD Ryzen Microsoft Surface Laptop 3 asi vymění Intel za AMD Ryzen

Velkým vítězstvím pro AMD by mohl být další velký hráč, který by používal jeho procesory. Podle uniklých zpráv to vypadá, že by se nové mobilní Ryzeny měly objevit v noteboocích Microsoft Surface Laptop 3.

Včera, aktualita, Milan Šurkala
Electrify America spustila první 800V rychlonabíječku Electrify America spustila první 800V rychlonabíječku
Zatímco většina elektromobilů používá 400V systémy, pro rychlejší nabíjení je mnohem vhodnější vyšší napětí 800V. To využívá např. Porsche Taycan a pro něj už v USA stojí první 800V nabíječka od Electrify America.
16.9.2019, aktualita, Milan Šurkala
Byton M-Byte, elektrické SUV se 48" displejem Byton M-Byte, elektrické SUV se 48" displejem
Čínská automobilka Byton chce dobýt nejen Evropu se svým novým elektrickým SUV M-Byte. To má být k mání za docela atraktivní cenu a zajímavostí bude např. i obrovský 48" displej místo přístrojové desky.
14.9.2019, aktualita, Milan Šurkala
Moderní Land Rover Defender přijíždí Moderní Land Rover Defender přijíždí
Legendární Land Rover Defender se přestal vyrábět před několika lety a nyní se objevuje jeho moderní varianta. Opět bude k dispozici ve verzích 90 a 110, přičemž si budete moci vybrat i hybridní variantu.
14.9.2019, aktualita, Milan Šurkala