www.svetmobilne.cz
>
>

Vývoj spotřeby aut: jak moc skutečně klesla?

Vývoj spotřeby aut: jak moc skutečně klesla?
, , článek
Výrobci aut vyvíjejí stále efektivnější motory. Zejména na papíře klesá udávaná spotřeba raketovým tempem. Nás ale zajímá, o kolik klesá spotřeba moderních aut ve skutečnosti. Podívejte se spolu s námi na vývoj skutečných spotřeb.
K oblíbeným
reklama
V minulých měsících jsme se několikrát věnovali tématu reálné i papírové spotřeby moderních aut. Podívali jsme se např. na téma downsizingu, hovořili jsme také o rozdílech mezi papírovými a skutečnými spotřebami. Dnes na tento článek navážeme. Nebudeme se dívat ani tak na rozdíly mezi papírovou a skutečnou spotřebou jako na reálné dosahované hodnoty. Dnes se tedy budeme věnovat tomu, jak klesá reálná spotřeba aut v čase, tedy na údaje v l/100km v průběhu posledních 20 let. Pro zajímavost se ale podíváme i "do papírů". Jako minule, i nyní děkujeme serveru spritmonitor.de (dále SM) za možnost využít jejich databázi jako zdroje údajů a možnosti je statisticky zpracovat.
 
Palubní deska
 
Pojďme si nejprve zběžně přiblížit metodiku měření (její plný popis najdete zde). Ve zkratce jsem na serveru SM prošel přes 2000 aut od roku 1997 až 2017 a zapisoval reálné spotřeby dosahované skutečnými uživateli v reálném provozu. K tomu jsem zaznamenal papírovou spotřebu, objem, výkon vozu i roky, ve kterých se taková konfigurace vozu vyráběla. Zapisovala se jen taková auta, jejichž počet byl statisticky dostatečně průkazný. Rok 2018 zde není kvůli změně normy (zdrojová data výše zmíněného článku tedy končí v roce 2017).
 
Cílem dnešního článku bude ukázat, zda auto se stejným výkonem jako před 20 lety dnes spotřebovává méně paliva a o kolik. Protože mohou být námitky, že dnešní auta jsou větší a těžší, vyšel před měsícem i článek na toto téma. Ten ukázal, že rozměry a hmotnosti vozů se sice zvyšují, spolu s tím se ale mění i skladba motorizací. Takže např. nižší střední třída sice v průběhu let dorostla do rozměrů i hmotnosti střední třídy, zároveň ale přišla o slabší motorizace a dostala silnější, tedy v podstatě podobné jako tehdejší střední třída. Pro stejné rozměry a hmotnost je tak i dnes k dispozici podobná motorová nabídka. Jediné, co se změnilo, je označení třídy, do které tento rozsah hmotností a výkonů patří.
 
Rozměry, hmotnosti a výkony střední třídy před 20 lety dnes v podstatě platí pro nižší střední třídu. Můžeme tedy říci, že motory určitého výkonu dnes spolupracují s pořád stejně tak velkými a těžkými auty, jen jsou o třídu níže (a tato nižší třída za ty roky o třídu vyrostla).
 
Co je však dalším prvkem, který je třeba zohlednit a minimálně na něj nezapomenout, je o něco lepší aerodynamika vozů a také těžší převody, které moderním autům (při stejné hmotnosti a rozměrech) pomáhají k nižší spotřebě. Rozhodně tak nelze říci, že pokud budeme pozorovat nějaký vývoj spotřeby, že jde pouze na vrub motoru a ne některým dalším činitelům. Pro větší průkaznost jsem se opět snažil zahrnout větší počty vozidel do každé kategorie, takže např. 60kW kategorie bude zahrnovat vozy od 50 do 70 kW. To, o co to zhorší silnější vozy, o to to zase zlepší ty slabší a měli bychom se tak dostat k přesnějším číslům. Představení článku máme tedy za sebou, hurá na studium výsledků.
reklama
Nejnovější články
Vážná nehoda Tesly: vůz, který nikdo neřídil, skončil v plamenech Vážná nehoda Tesly: vůz, který nikdo neřídil, skončil v plamenech
Ve Spojených státech se stala kuriózní nehoda vozu Tesla. Automobil neměl nikoho na sedadle řidiče a ve vysoké rychlosti to napálil do stromu. Tam se po nárazu vznítil a dva pasažéři vozu to nepřežili.
Včera, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Sony Xperia 1 III a 5 III přichází se 105mm telezoomem Sony Xperia 1 III a 5 III přichází se 105mm telezoomem
Sony uvedlo dva nové mobilní telefony Xperia 1 III a Xperia 5 III. Oba dva míří především na náročnější tvůrce obsahu. V případě prvního modelu tu máme dokonce 4K displej. Oba pak mají telemodul s optickým zoomem na přepočtených 105 mm.
15.4.2021, aktualita, Milan Šurkala11 komentářů
Apple iPhone 11 Pro s posunutým logem se prodal za 2700 USD Apple iPhone 11 Pro s posunutým logem se prodal za 2700 USD
Výrobní vada nemusí být vždy jen ke škodě. V případě telefonu Apple iPhone 11 Pro totiž paradoxně výrazně zvýšila cenu telefonu. Ten měl na zadní straně špatně umístěné logo nakousnutého jablka.
14.4.2021, aktualita, Milan Šurkala
Softwarový bug může z elektrického Fordu Mustang Mach-E udělat velké těžítko Softwarový bug může z elektrického Fordu Mustang Mach-E udělat velké těžítko
Přemíra elektroniky a softwaru dokáže potrápit nejednoho majitele takového produktu. Elektromobily Ford Mustang Mach-E se tak mohou stát velkými těžítky kvůli softwarové chybě. Přestože je hlavní akumulátor nabitý, auto "nemá šťávu".
9.4.2021, aktualita, Milan Šurkala3 komentáře
Apple iOS 14 už běží na 90 % iPhonů Apple iOS 14 už běží na 90 % iPhonů
I když mnozí přičítají Applu plánované zastarávání, je pravdou, že snad žádná konkurence nemá tak dlouhodobou softwarovou podporu jako on. I to se projevuje na tom, že už 90 % iPhonů má novou verzi iOS 14.
9.4.2021, aktualita, Milan Šurkala