Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Vývoj spotřeby aut: jak moc skutečně klesla?

4.12.2018, Milan Šurkala, článek
Vývoj spotřeby aut: jak moc skutečně klesla?
Výrobci aut vyvíjejí stále efektivnější motory. Zejména na papíře klesá udávaná spotřeba raketovým tempem. Nás ale zajímá, o kolik klesá spotřeba moderních aut ve skutečnosti. Podívejte se spolu s námi na vývoj skutečných spotřeb.
V minulých měsících jsme se několikrát věnovali tématu reálné i papírové spotřeby moderních aut. Podívali jsme se např. na téma downsizingu, hovořili jsme také o rozdílech mezi papírovými a skutečnými spotřebami. Dnes na tento článek navážeme. Nebudeme se dívat ani tak na rozdíly mezi papírovou a skutečnou spotřebou jako na reálné dosahované hodnoty. Dnes se tedy budeme věnovat tomu, jak klesá reálná spotřeba aut v čase, tedy na údaje v l/100km v průběhu posledních 20 let. Pro zajímavost se ale podíváme i "do papírů". Jako minule, i nyní děkujeme serveru spritmonitor.de (dále SM) za možnost využít jejich databázi jako zdroje údajů a možnosti je statisticky zpracovat.
 
Palubní deska
 
Pojďme si nejprve zběžně přiblížit metodiku měření (její plný popis najdete zde). Ve zkratce jsem na serveru SM prošel přes 2000 aut od roku 1997 až 2017 a zapisoval reálné spotřeby dosahované skutečnými uživateli v reálném provozu. K tomu jsem zaznamenal papírovou spotřebu, objem, výkon vozu i roky, ve kterých se taková konfigurace vozu vyráběla. Zapisovala se jen taková auta, jejichž počet byl statisticky dostatečně průkazný. Rok 2018 zde není kvůli změně normy (zdrojová data výše zmíněného článku tedy končí v roce 2017).
 
Cílem dnešního článku bude ukázat, zda auto se stejným výkonem jako před 20 lety dnes spotřebovává méně paliva a o kolik. Protože mohou být námitky, že dnešní auta jsou větší a těžší, vyšel před měsícem i článek na toto téma. Ten ukázal, že rozměry a hmotnosti vozů se sice zvyšují, spolu s tím se ale mění i skladba motorizací. Takže např. nižší střední třída sice v průběhu let dorostla do rozměrů i hmotnosti střední třídy, zároveň ale přišla o slabší motorizace a dostala silnější, tedy v podstatě podobné jako tehdejší střední třída. Pro stejné rozměry a hmotnost je tak i dnes k dispozici podobná motorová nabídka. Jediné, co se změnilo, je označení třídy, do které tento rozsah hmotností a výkonů patří.
 
Rozměry, hmotnosti a výkony střední třídy před 20 lety dnes v podstatě platí pro nižší střední třídu. Můžeme tedy říci, že motory určitého výkonu dnes spolupracují s pořád stejně tak velkými a těžkými auty, jen jsou o třídu níže (a tato nižší třída za ty roky o třídu vyrostla).
 
Co je však dalším prvkem, který je třeba zohlednit a minimálně na něj nezapomenout, je o něco lepší aerodynamika vozů a také těžší převody, které moderním autům (při stejné hmotnosti a rozměrech) pomáhají k nižší spotřebě. Rozhodně tak nelze říci, že pokud budeme pozorovat nějaký vývoj spotřeby, že jde pouze na vrub motoru a ne některým dalším činitelům. Pro větší průkaznost jsem se opět snažil zahrnout větší počty vozidel do každé kategorie, takže např. 60kW kategorie bude zahrnovat vozy od 50 do 70 kW. To, o co to zhorší silnější vozy, o to to zase zlepší ty slabší a měli bychom se tak dostat k přesnějším číslům. Představení článku máme tedy za sebou, hurá na studium výsledků.
reklama