Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Vývoj spotřeby aut aneb jak moc nám výrobci "lžou"?

8.10.2018, Milan Šurkala, článek
Vývoj spotřeby aut aneb jak moc nám výrobci "lžou"?
Papírové údaje spotřeb dnes nejsou už skoro ani orientační. Normy pro měření spotřeby aut se totiž dají hodně přiohnout, a dnes není výjimkou ani o 50 % vyšší spotřeba než v papírech. Jak se tyto "vylhané" spotřeby měnily v čase a co WLTP? Zjistili jsme to.
Dnes jsme si ukázali, jak se v průběhu času rozevíraly nůžky mezi papírovou spotřebou, kterou udávali výrobci a tou skutečnou, kterou dosahují lidé v reálném provozu. Jedním z tlaků je klasický marketing, kdy menší číslo vypadá lépe v reklamě a každý chce přeci úsporné auto. Nicméně vložily se do toho i politické tlaky, kdy Evropská unie začala až příliš tvrdě tlačit na snižování emisí CO2, které přímo souvisí se spotřebou vozu. Hrozí velkými pokutami, a tak výrobci aut začali používat všemožné prostředky k tomu, aby na papíře snížili spotřebu a tyto částky pak nemuseli platit. Jenže, jak se ukázalo, zatímco papírová spotřeba klesala o litry, ta reálná ji rozhodně takto nenásledovala a začal vznikat velký rozdíl mezi skutečností a papírovou hodnotou.
 
Volkswagen TDI
 
Zatímco v roce 1997 šlo jen o nějaká 2 %, v roce 2017 už byla reálná spotřeba aut v průměru o 32 % vyšší než na papíře. V případě atmosférických benzinů je to "jen" okolo 20-23 %, nicméně přeplňované benziny jsou na rozdílu 35-42 % a zde se tedy i ukazuje, proč se výrobcům tak zalíbil downsizing. Ten sice skutečně snižuje reálnou spotřebu, jak už ukázala naše studie v minulosti, nicméně především snižuje tu papírovou. Naftové motory jsou také mimo o 42 % v průměru. Překvapením je, že hybridy mají rozdíl "jen" 35 %.
 
Velké naděje se vkládají do nové normy WLTP, která by měla být reálnější. Ta by měla být doplněna ještě o metodiku RDE (Real Driving Emissions), která má měřit emise pevných částic a oxidů dusíku v reálném provozu. Nicméně my se podívali i na problematiku reálnosti WLTP metodiky. Srovnali jsme hodnoty motorů udávané dle staré normy NEDC i WLTP a problém rozhodně nevyřeší. Dle několika vzorků vozů jsme zjistili, že norma WLTP udává ve srovnání s NEDC papírové spotřeby vyšší zhruba o nějakých 10 %, příp. lehce nad. V době, kdy jsou tyto hodnoty v průměru 32 % nad skutečností, se dostaneme možná někam k průměrnému rozdílu spotřeb okolo 20 %, což je sice znatelně lepší než dnes, nicméně pořád dost mimo. Asi by to chtělo nástupce WLTP.



Vývoj ceny testovaného produktu:




Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama