Volvo ukončí vývoj dieselů, bude se soustředit na elektřinu
18.5.2017, Milan Šurkala, aktualita
Naftové motory to mají spočítané. Mnoho měst jim chce zakázat vjezd a nemálo výrobců s nimi brzy skončí. CEO automobilky Volvo už s dalším vývojem nepočítá a chystá se na hybridy a elektromobily.
V Evropě a některých asijských státech jako je např. Indie jsou dieselová auta velmi populární. Vždyť v Evropě tvoří zhruba 50 % všech prodejů. To se ale v brzké době změní. I když je některé státy preferovaly kvůli nízkým emisím CO2 (díky nižší spotřebě), zjistilo se, že další emise jsou na tom podstatně hůře nemluvě o emisních skandálech, kdy při měření emisí podváděla nejedna značka. Tedy nejen Volkswagen ve své Dieselgate. Dnes tak mnoho měst zvažuje zákaz vjezdu automobilům s dieselovým motorem. Výroba těchto aut ale začíná být problematická i pro samotné automobilky. CEO automobilky Volvo Hakan Samuelsson se nedávno vyjádřil, že nynější auta Volvo budou mít patrně poslední generaci naftových motorů a s dalším vývojem se již nepočítá.
Hlavním důvodem je to, že pro splnění emisních limitů je třeba extrémně nákladného vývoje, samotné motory jsou také velmi složité a drahé, nemluvě o velmi problematické a nákladné údržbě, aby zůstaly dlouhodobě v dobré kondici. Doba jednoduchých nezničitelných a takřka bezúdržbových dieselů je už opravdu pryč. Samuelsson připustil, že diesely budou ještě pár let hrát velkou roli, ostatně 90 % SUV Volvo XC90 se prodá právě s naftovým motorem.
Poslední generace motorů představená v roce 2013 se tak bude sice dále vyvíjet, ale půjde už jen o evoluci. Novou generaci už patrně nespatříme a předpokládá se, že v roce 2023 vyjede z brán Volva poslední auto poháněné naftou. Místo nákladného vývoje nových dieselových motorů se chce Volvo soustředit na hybridy a elektromobily. V roce 2019 chce představit svůj první elektromobil, který navíc bude cenově posazen relativně nízko okolo 35-40 tisíc dolarů (podobně jako Tesla Model 3). Nabídnout má dojezd 250 mil (zhruba 400 km). Na jaře již byl představen koncept tohoto vozu v podobě SUV 40.1 a sedanu 40.2. Samuelsson také zmínil Teslu, která se stala takřka synonymem pro elektromobil a elektromobilitu rozběhla ve velkém.
Zdroj: electrek.co, uk.reuters.com