Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Volvo FL Electric, první plně elektrický náklaďák Volva

15.4.2018, Milan Šurkala, aktualita
Automobilka Volvo přichází se svým prvním plně elektrickým nákladním autem FL Electric. Tento vůz patří do 16tunové kategorie a na jedno nabití má zvládnout dojet do vzdálenosti až 300 kilometrů podle konfigurace.
Volvo Buses už od roku 2010 vyrobilo přes 4000 elektrobusů, ale teprve teď se sesterská divize Volvo Trucks pustila do výroby plně elektrických nákladních aut. První vlaštovkou je Volvo FL Electric. Elektrické nákladní vozy mají výhodu v bezemisním provozu (při své jízdě), takže je možné je bezpečně používat i v uzavřených prostorách (vevnitř budov). Nízký hluk je také předurčuje k tichému nočnímu provozu.
 
Volvo FL Electric
 
klikněte pro zvětšení
 
FL Electric patří do 16tunové kategorie a je vybaven elektrickým motorem, který dokáže podávat trvalý výkon 130 kW, ve špičce pak až 185 kW. Má dvoustupňovou převodovku a spolu s motorem o točivém momentu 425 Nm umí poslat na zadní nápravu až 16000 Nm.
 
Volvo FL Electric motor
 
klikněte pro zvětšení
 
O ukládání elektrické energie se stará dvojice až šestice Li-Ion akumulátorů, které mohou pojmout 100 až 300 kWh energie. V tom posledním případě lze počítat s velmi slušným 300km dojezdem. Připomeňme, že FL Electric je rozvážkový nákladní automobil, nikoli truck pro dálkové tratě, takže dojezd by měl být dostatečný.
 
Volvo FL Electric interiér
 
klikněte pro zvětšení
 
Podporováno bude AC dobíjení s až 22 kW, které by v případě největší baterie mělo zabrat přes 10 hodin. Kdo nebude chtít tak moc dlouho čekat, může využít i DC dobíjení pomocí systému CCS/Combo2 s až 150 kW. Pak už bude celá baterie nabita za zhruba 2 hodiny.
 
Volvo FL Electric ve městě
 
klikněte pro zvětšení
 
První dva kusy tohoto elektromobilu budou využity společností Renova (zabývá se recyklací) a dopravní firmou TGM. Studoval se také vliv noční dopravy ve Stockholmu, kdy se zjistilo, že rozvážka zabrala díky slabému provozu pouze třetinu času.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama