Toyota uvádí praktičtější 2. generaci vodíkových trucků
1.8.2018, Milan Šurkala, aktualita
Toyota před rokem spustila provoz první generace vodíkových nákladních vozů v Los Angeles. Nyní přichází s druhou generací, která má být zaměřena na lepší komerční použitelnost těchto vozů. Zvyšuje např. dojezd i prostornost.
Koncem loňského roku automobilka Toyota veřejnosti představila vodíkové trucky Project Portal (Alpha) které nicméně už od dubna 2017 jezdily mezi přístavem v Los Angeles a železničními překladišti v Long Beach. Tato auta za více než rok najela téměř 10 tisíc mil (16 tisíc km) a Toyota tak už má nějaké ty zkušenosti, na jejichž základě nyní postavila druhou generaci Project Portal 2.0 (Beta).
Nová verze staví na základu té předchozí, má tedy i nadále výkon okolo 500 kW, točivý moment téměř 1800 Nm, 12kWh baterii a může vážit až 80 tisíc liber (přes 36 tun). Toyota však zvětšila vodíkové nádrže, díky čemuž se prodloužil dojezd o polovinu ze 320 na nynějších 480 kilometrů. I přesto bylo ale jejich rozmístění natolik dobře pozměněno, že druhým hlavním rozdílem je paradoxně více místa v kabině pro řidiče, a to vše se podařilo dosáhnout i bez toho, aniž by výrobce natahoval rozvor kol a tím omezil schopnosti manévrování.
Toyota by byla ráda, kdyby v přístavech u Long Beach a Los Angeles v budoucnu byly jen automobily neprodukující CO2. Prozatím se v této oblasti pohybuje přes 16 tisíc nákladních aut se spalovacími motory a předpokládá se, že do roku 2030 jejich počet vzroste na dvojnásobek. Pokud půjde i nadále o naftová vozidla, hrozí nárůst množství karcinogenů v ovzduší stejně jako nebezpečných pevných částic a dalších škodlivých látek.
Zdroj: trucks.com, newsroom.toyota.co.jp