Toyota bZ4X: elektrické SUV se solární střechou a volantem jak z Tesly
31.10.2021, Milan Šurkala, aktualita
Toyota představila novou iniciativu bZ (beyond Zero), jejímž prvním vozem bude Toyota bZ4X. Nový elektrický crossover přinese možnost solární střechy i kontroverzního volantu, jehož obdobu známe z Tesly Model S.
Toyota se sice k elektromobilům staví kriticky a věří klasickým hybridům a vodíkovým autům, přesto představila svou iniciativu bZ (beyond Zero). Ta bude stavět na čtyřech hodnotách týkajících se vztahu řidiče s ostatními, jeho autem, společností i životním prostředím. Prvním vozem nové koncepce bude crossover Toyota bZ4X. Ten by měl umožnit automobilce nabízet široký výběr vozů s různými pohony, tedy vedle hybridů, plug-in hybridů a vodíkových aut také plně elektrické vozy s akumulátorem.
Cílem nové koncepce má být také nabízet elektromobily, jejichž akumulátory by měly být bezpečnější, dosahovat solidních výkonů i v nízkých teplotách a mít solidní životnost. Cílem je 90% uchování původní kapacity po 10 letech nebo 240 tisících km. Připomeňme, že nyní je u většiny konkurentů standardem 70-80 % po 8 letech a 160 tisících km, alespoň co se záruky týče. Důležité je také to, že Toyota se stará o sekundární využití akumulátorů poté, co doslouží v elektromobilech, takže na recyklaci jdou až poté, co budou nedostatečné ve svém "druhém životě". Recyklované materiály budou znovu použity k výrobě nových článků. Bezpečnost akumulátorů mají zvýšit i asistenční funkce pro zabránění nehodě (tedy snížit riziko jejich poškození).
Akumulátor je součástí celku s rámem, který ho chrání před nárazy ze všech stran. Je patřičně chlazen i zahříván podle podmínek, aby si udržel vysokou životnost. Pokud jde konkrétně o model bZ4X, tak ten se bude vyrábět ve dvou verzích, s pohonem předním nebo všech kol. Ve všech případech půjde o vůz dlouhý 4690 mm, široký 1860 mm a vysoký 1650 mm. Jeho rozvor činí 2850 mm a interiér má výšku 1160 mm ve verzi s normální nebo solární střechou, resp. 1145 mm s panoramatickou. Solární střecha by měla přidat dojezd cca 1800 km ročně, zde ale záleží na tom, kde se bude vůz pohybovat. Automobil může fungovat i jako zdroj záložní energie např. při výpadku proudu.
Verze s předním pohonem má 150kW motor, čtyřkolka pak dostává dva 80kW motory, každý pohání jednu nápravu. Akumulátor Li-Ion pracuje s napětím 355 V a pojme 71,4 kWh. To by mělo dle Toyoty stačit na ujetí 500 km, resp. 460 km (4WD) dle WLTC, tyto údaje mi ale přijdou příliš optimistické. AC nabíjení zvládne max. 6,6 kW, DC pak 150 kW. Akcelerace z 0 na 100 km/h se má odehrát za 8,4, resp. 7,7 sekundy. Poněkud zvláštně ale zní údaje o hmotnosti. Základní verze má vážit 1920 kg, což není málo, a celková hmotnost je dle údajů výrobce jen 2195 kg. To by znamenalo užitečnou hmotnost pouhých 270 kg. U 4WD je to pak 2005, resp. 2275 kg. Do prodeje půjde v roce 2022.
V Číně bude k mání i s kontroverzním volantem (podobným, jako má např. Tesla Model S) a 150° chodem ke krajní poloze, postupem času se dostane i na další trhy. Vůz bude podporovat aktualizace OTA přes Internet i funkci digitálního klíče (pomocí smartphonu), některé funkce budou ovladatelné hlasem (např. klimatizace nebo stěrače).
Zdroj: global.toyota