Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Srovnání: 3válcové 0.9 TCe vs 4válcové 1.4 CVVT

19.12.2018, Milan Šurkala, článek
Srovnání: 3válcové 0.9 TCe vs 4válcové 1.4 CVVT
S downsizingem je to vleklý boj mezi malými turbomotory a mnohem většími atmosférami. Dnes se opět podíváme na rozdíl mezi dvěma vozy. Konkrétně půjde o maličký 0.9 TCe v Renaultu Clio a mnohem větší 1.4 CVVT v Kie Rio. Který by měl jet lépe?
Docela zajímavé bude dnes studium převodovek. Zatímco Kia má lehkou šestistupňovou převodovku, v případě Clia byla požita pouze pětistupňová. Celkově má ale těžší převody, takže musíme čekat znatelně větší přeskoky mezi nimi.
 
   Kia Rio 1.4 CVVT
Renault Clio 0.9 TCe

převod celkový převod max. rychlost (teoreticky) převod celkový převod max. rychlost (teoreticky)
1. stupeň 3,769 16,082 43,7 km/h 3,73 15,703 46,2 km/h
2. stupeň 2,045 8,726
80,5 km/h 1,96 8,252  88 km/h
3. stupeň 1,370 5,846 120,1 km/h 1,23 5,178  140,2 km/h
4. stupeň 1,036 4,421 158,9 km/h 0,9 3,789  191,5 km/h
5. stupeň 0,839 3,580 196,2 km/h 0,66 2,779  261,2 km/h
6. stupeň 0,703 3,000 234,1 km/h - -  -
 
Zatímco jednička obou vozů se příliš neliší, je vidět, že skoky v převodech jsou u Clia výraznější. Jeho pětka totiž dosahuje celkového převodového poměru 2,78, zatímco u Ria má 3,58 a dokonce i jeho šestka s 3,00 je lehčí než pětka u Clia. Po přeřazení tak u Clia bude docházet k většímu poklesu otáček motoru. Vzhledem k charakteru turbomotorů to nevadí do doby, než začnete využívat nízké otáčky. V Cliu tak bude dobré řadit kapánek později (ve vyšších otáčkách), aby po přeřazení nespadl výrazněji pod své nejlepší pásmo.
 
Pilový diagram
 
Dobře to jde všechno vidět na pilovém diagramu. Obě dvě auta mají světle modrou čáru jedničky na zhruba stejném místě. Ale jde vidět, že např. pětka u Clia (přerušovaná zelená) je mnohem níže než pětka u Ria (plná zelená) a dokonce je níže než šestka Ria (plná tmavě modrá). Výsledkem tak je např. to, že Clio při 130 km/h točí 3100 ot./min, zatímco Rio téměř 4000 ot./min a i na šestku má Rio více, konkrétně jde o něco přes 3300 ot./min.
 
Točivý moment na kolech
 
klikněte pro zvětšení
 
To vše má za následek to, že už na trojku bude 1.4 CVVT dynamičtější než 0.9 TCe. Tomu nepomůže ani jeho vyšší točivý moment v nižších otáčkách, protože Kia bude točit vyšší otáčky a bude tedy dosahovat stejného nebo vyššího výkonu. Např. na pětce je rozdíl hodně výrazný ve prospěch atmosféry. Bude tedy Kia pružnější? Ano i ne. Zásadní otázkou díky jejím lehčím převodům je to, zda bude řidič používat stejný převod (u nižších rychlostí asi ano) nebo bude používat o stupeň vyšší, aby netočil tak vysoké otáčky.
 
Pokud si tedy vezmeme dálnici a rychlost třeba 120 km/h, asi budeme předpokládat, že řidič v Riu nepojede na pětku stejně jako ten v Cliu (ten ani na šestku nemůže, protože ji nemá). Kdyby jel na pětku, tak vidíme, že plná zelená čára Kie je výrazně výše než přerušovaná zelená Clia a tedy Rio by "vystřelilo" mnohem svižněji. Pravdou ale je, že řidič v Riu nejspíše pojede na šestku, a tak bychom se měli dívat na plnou tmavě modrou čáru. A ta je zhruba ve stejné výši jako u Clia. Pružné zrychlení tak budou mít obě dvě auta velmi podobné. U nižších rychlostí to na nejvyšší stupeň bude lepší v případě Clia (kolem 90 km/h má navíc asi 6 %), naopak od 120 km/h se začne více dařit atmosférickému motoru. Tomu totiž ještě stále roste točivý moment (až do 155 km/h), zatímco  TCe už trvale pomalu klesá.
 
Točivý moment na kolech při požadavku na maximální dynamiku
 
klikněte pro zvětšení
 
Pokud se tedy podíváme na maximální točivý moment přenášený na kola při požadavku na co nejlepší zrychlení až do dosažení maximální rychlosti, jde vidět, že atmosférický motor v Kie Rio nabídne lepší svezení. I když je občas překonáván malým TCe, po většinu času je lehce nad úrovní TCe. Přesněji jde v průměru o necelých 5 % lepší výsledek (o 4 % do dosažení 130 km/h).
 
Výkon při požadavku na maximální dynamiku
 
klikněte pro zvětšení
 
Totéž uvidíme ještě jednou, jen na křivkách výkonu. Tady jde lépe vidět plošší výkonová křivka turbomotoru TCe, jehož výkon sice nedosahuje takové výše jako u CVVT, ale po přeřazení se tolik nepropadá. Atmosféra se sice šplhá výše, ale vždy se tam musí šplhat z většího propadu. Na tomto grafu je také patrné, že 1.4 CVVT má nad 0.9 TCe opravdu navrch.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama