reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Spalovací Porsche Macan končí v EU z kuriózního důvodu. Je kyberneticky nebezpečné

18.12.2023, Milan Šurkala, aktualita
Spalovací Porsche Macan končí v EU z kuriózního důvodu. Je kyberneticky nebezpečné
Oblíbené SUV Porsche Macan se spalovacími motory kvůli evropským regulacím už brzy opustí trh EU. Nejsou to však emisní regulace, které by tento model měly zabít. Tentokrát bude důvod softwarový.
Evropské regulace jsou trnem v oku mnoha lidí. Nyní se k nim možná přidají zájemci o luxusní SUV Porsche Macan, které opustí evropský trh v dubnu 2024. Evropská regulace UNECE WP.29 totiž obsahuje klauzuli, která znemožní prodej tohoto vozu po 1. červenci 2024 na půdě EU. Vůz se tak bude i nadále prodávat např. ve Velké Británii, která z EU vystoupila, nebo ve Spojených státech. Nejde však o emisní regulace, které by tento vůz "zabily". Problém je se softwarem vozu.
 
Výše zmíněné regulace totiž vyžadují jistou úroveň kybernetické bezpečnosti systémů vozu. Taková auta musí mít kybernetický certifikát, který zaručuje odolnost proti 70 zranitelnostem, které by mohly vést k hacknutí vozu. To pochopitelně neznamená, že vůz disponující certifikátem hacknout nepůjde, ale aspoň je zajištěno, že to nebude kvůli oněm vybraným a známým zranitelnostem. Pokud by Porsche neuposlechlo a nějaký zbrusu nový Macan prodalo po výše zmíněném datu na půdě EU, čekala by ho pokuta až 30 tisíc EUR za vůz. Zde připomeňme, že např. na německém trhu Macan začíná těsně pod 70 tisíci EUR s DPH, na Slovensku okolo 73 tisíc. Pokuta by tak mohla dosáhnout více než 40 % pořizovací ceny vozu (a ještě více, odečteme-li DPH).
 
Porsche Macan EV
 
Proč je to ale zrovna Macan, který není kyberneticky bezpečný? Vtip je v tom, že jde o koncepčně velmi staré auto. Jeho vývoj započal v roce 2010 a začal se prodávat počátkem roku 2014. Za chvíli tak dosáhne 10 let věku, přičemž vznikl v době, kdy se o těchto regulacích nemluvilo a nebyly na pořadu dne (takže SW architektura ani nemohla být vyvíjena s ohledem na ně do budoucna). Ačkoli byl několikrát modernizován, softwarová architektura je stále na stejném základě a výrobci se už nevyplatí vůz předělávat na novou (a to i přesto, že letos v EU prodal přes 20 tisíc kusů). Stávající Macan bude v Lipsku vyráběn až do konce roku 2025 pro trhy mimo EU. Nový elektrický Macan EV by se měl na trh dostat v průběhu příštího roku, přičemž ten už kybernetické regulace bude splňovat.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama
reklama
reklama