www.svetmobilne.cz
>
>
>

Solární auta: proč je ještě nemáme?

Solární auta: proč je ještě nemáme?
, , článek
Automobilky se předhání v tom, kdo představí více hybridů a elektromobilů. Mnozí si jistě pokládají otázku, proč elektromobily berou elektřinu z elektráren a nevyrábí si ji sami pomocí solárních panelů. Dnes se podíváme, zda by něco takového bylo možné.
K oblíbeným
reklama
Zkusíme se tedy nyní sestavit vzorové solární auto a zjistit, kolik energie bychom mohli zhruba očekávat. Naším teoretickým autem bude poslední Škoda Octavia Combi. Má dlouhou střechu, a tedy i velkou plochu pro solární panely. Můžeme zkusit umístit solární panely i na kapotu.
 
Škoda Octavia Combi se solárními panely
 
Tohle je tedy naše auto, na kterém budeme zkoušet umístění solárních panelů. Abychom měli lepší ponětí o rozměrech, přidám také rozměrový náčrtek tohoto vozu.
 
Škoda Octavia Combi rozměrový náčrt
 
klikněte pro zvětšení
 
Pochopitelně nemůžeme být extrémně optimističtí a hnát panely až úplně ke krajům karoserie. Na střeše by se tak dalo umístit zhruba 1,65 metru na délku a okolo 0,9 metru na šířku. To máme méně než 1,5 m2 plochy (počítejme 1,45 m2). Pokud jde o kapotu, tam bychom mohli nabrat asi necelých 0,9 m2 (počítejme raději 0,85 m2), přičemž by zbylo nevyužitých spousta místa nad maskou a světly, stejně tak by to platilo o zkosenou část nad blatníkem. Na Octavii bychom tak mohli dostat přibližně 2,3 m2 plochy solárních panelů. Hovoříme tedy o autu, které má solární panely na dvou plochách karoserie.
 
Nebudeme už nyní propočítávat energii, kterou Slunce vyslalo na tuto plochu a účinnosti, neboť využijeme poznatku z minulé kapitoly, kde jsme se dohodli, že jeden instalovaný watt vyprodukuje za rok 1 kWh. Pokud tedy na Octavii máme solární střechu s plochou 1,45 m2, je její instalovaný výkon 290 W, pro kapotu s plochou 0,85 m2 je to pak 170 W. Samotná střecha by tak ročně měla vygenerovat 290 kWh, ve spolupráci s kapotou pak dohromady 460 kWh. Chceme-li to přepočítat na den, pak je to zhruba 0,8 kWh u střechy a cca 1,25 kWh v kombinaci (lehce zaokrouhluji, nechci zde bazírovat na setinách).
 
Poněvadž auto této třídy bude potřebovat zhruba okolo 17 kWh na 100 kilometrů, každý den by se nám baterie mohla nabít na necelých 7,5 kilometrů jízdy (v případě střechy přes 4,5 kilometru). To na první pohled není vůbec mnoho. Průměrný denní nájezd českého auta je zhruba 40 kilometrů, takže u solární střechy by sluneční energie mohla autu nabídnout zhruba 11 % potřebné energie, v případě solární střechy i kapoty hovoříme o necelých 19 %. Očekávat bychom mohli zhruba 1700 až 2700 km ročně na sluneční energii.
 
Upozorňuji, že toto číslo platí pro ideální podmínky, tedy auto je pořád pod oblohou a nestíní mu domy, garáže nebo stromy (maximálně mraky, které byly už do výpočtu započítány). V reálu bychom tedy museli počítat s hodnotami mnohem nižšími.
 
Lightyear
 
Toyota je v odhadech optimističtější, ta u svého Priusu se 180W panelem hovoří o přibližně 5,5 km denně (na to bychom my potřebovali 355W panel, jenže ono hodně záleží na místě, ve kterém by se takové solární auto provozovalo). Lightyear pak tvrdí, že v Amsterdamu by jeho auto mělo na sluneční energii najet až 10 tisíc km ročně. Naše výpočty tak byly o něco více pesimistické než v případě výše zmíněných automobilek.
reklama
Nejnovější články
Xiaomi uvádí řadu telefonů Redmi Note 10 Xiaomi uvádí řadu telefonů Redmi Note 10
Xiaomi uvádí na trh rodinu nových smartphonů Redmi Note 10. Ta bude zahrnovat výkonný model Note 10 Pro se 108MPx fotoaparátem a 120Hz displejem AMOLED, bude zde i Note 10S, Note 10 a Note 10 5G.
6.3.2021, aktualita, Milan Šurkala
Dvojče Renaultu Traffic od Mitsubishi v crash testu: první auto bez hvězdičky Dvojče Renaultu Traffic od Mitsubishi v crash testu: první auto bez hvězdičky
V Austrálii se prodává dodávka Mitsubishi Express, kterou u nás známe spíše jako Renault Traffic. Jako první auto si v testech od Australasian New Car Assessment Program (ANCAP) odneslo nulový počet hvězdiček.
5.3.2021, aktualita, Milan Šurkala
Apple iPhone 13 by měl dostat 1TB verzi i více stabilizovaných fotomodulů Apple iPhone 13 by měl dostat 1TB verzi i více stabilizovaných fotomodulů
Na nový smartphone iPhone 13 si budeme muset počkat ještě půl roku, ale už nyní se objevují informace o tom, co by měl přinést. Hovoří se o větší 1TB variantě Pro a také větším množství stabilizovaných fotomodulů.
5.3.2021, aktualita, Milan Šurkala7 komentářů
Volvo chce od roku 2030 vyrábět jen EV, nyní představuje C40 Recharge Volvo chce od roku 2030 vyrábět jen EV, nyní představuje C40 Recharge
Automobilka Volvo má velké plány. Od roku 2030 se chce mít ve výrobním programu už jen elektromobily. Pro začátek to po SUV XC40 Recharge zkouší s čistě elektrickým modelem, crossoverem C40 Recharge.
4.3.2021, aktualita, Milan Šurkala
Lunaz přestaví klasický Bentley Continental na elektromobil Lunaz přestaví klasický Bentley Continental na elektromobil
Máte-li starého Bentleye s legendární V8 a tento motor už vám nevoní, můžete si ho u společnosti Lunaz nechat přestavět na elektromobil. Přijdete však o historický charakter vozu a několik set tisíc liber.
4.3.2021, aktualita, Milan Šurkala