Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Sodík pro levnější baterie elektromobilů i telefonů

10.7.2017, Milan Šurkala, aktualita
Vědci z Texaské univerzity v Dallasu vyvinuli nový typ baterií, který sice neřeší vyšší kapacitu, nýbrž cenu baterií. Dopomoci má velmi snadno dostupný sodík, který by z části mohl nahradit drahé lithium.
Rozšiřování mobilní elektroniky a elektromobilů (kterých jezdí už přes 2 miliony) vyžaduje také překotný vývoj baterií. Jejich kapacita, rychlost nabíjení a v neposlední řadě i cena jsou stěžejními parametry, které ovlivňují prodeje elektromobilů. Vědci z Texaské univerzity v Dallasu v čele s doktorem Kyeongjaem Cho se zaměřili na poslední zmiňovaný problém, a to cenu. Ta je mimo jiné ovlivňována cenou lithia, které není zrovna nejrozšířenějším prvkem (obrovské zásoby ale máme např. v Krušných horách). Výzkumníci zkusili nahradit lithium jinými, levnějšími prvky, a to vše při co nejlepším zachování vlastností původních baterií.
 
Nový typ baterie
 
U tradičních Li-Ion baterií je katoda tvořena lithiem, kobaltem, niklem a kyslíkem. U nového typu baterie se snížil počet lithiových atomů (zelené) a místo nich se používá sodík. Místo kobaltu a niklu je pak použit mangan (fialový). Ve struktuře baterie je nadále vrstva kyslíkových atomů. Takové uspořádání je lepší než kdysi uvažované baterie s oxidy manganu, které byly nestabilní. Toto nové řešení má být mnohem stabilnější.
 
Nově prezentované baterie ale mají i nevýhodu, kterou je nižší kapacita. Ta je zhruba o 20 % nižší než u klasických Li-Ion baterií. Je tedy otázkou zda cena převáží jako argument a zda se s tímto typem baterií setkáme v budoucnu nebo upadnou v zapomnění jako spoustu jiných.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama