Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Prodeje Apple HomePod letí k zemi, výrobce škrtí výrobu

16.4.2018, Milan Šurkala, aktualita
Nový chytrý reproduktor Apple HomePod při uvedení zaznamenal slušné prodeje, dostal se na třetinové zastoupení na trhu. Nyní si jej ale skoro nikdy nechce kupovat a prodeje jsou mizivé. Apple tak už omezuje výrobu.
Apple je občas dost kontroverzní společnost. Jeho fanoušci jsou ostatními často nelichotivě označováni za iOvce kvůli slepému zájmu o produkty této značky za velmi vysoké ceny, které mnohdy nereflektují skutečný výkon (nicméně třeba takový iPhone SE je zajímavou nabídkou i z cenového hlediska). Vypadá to, že excelentním příkladem neadekvátně nastaveného produktu je chytrý reproduktor Apple HomePod. Ten si Apple za rámeček určitě nedá.
 
Apple HomePod
 
Zatímco konkurenční Amazon představil své Echo v roce 2014 a Google pak své chytré reproduktory Home v roce 2016, HomePod byl z této trojice poslední v červnu 2017. Jeho asistent Siri navíc dnes už nepatří ke špičce a není divu, že Apple nedávno přetáhl šéfa vývoje AI z Google, aby byla Siri opět plně konkurenceschopná.
 
Slabší AI ale není jediným důvodem propadu prodejů. Obrovským problémem je totiž cena, a to dokonce i na standardy Applu. Např. Google Home stojí $129, Mini verze pak dokonce jen $49. Amazon Echo v druhé generaci vyjde na $85, mini verze Dot jen na $39, nicméně reproduktor Applu je k dispozici za neuvěřitelných $349. K tomu zde máme problémy se způsobováním skvrn na nábytku. Další nevýhodou je to, že jak je u Applu zvykem, i reproduktor je zavrtán do ekosystému společnosti a moc se nekamarádí s produkty jiných značek. Nemožnost spárovat dva reproduktory pro stereo zvuk nebo ozvučení více pokojů najednou situaci také nepomáhá.
 
Během prvního týdne prodejů se tak sice HomePod dostal na třetinový podíl na trhu v USA, o to se ale postarali především největší fanoušci společnosti. Pak už to ale dramaticky letělo dolů a po pouhých třech týdnech od začátku prodejů se podíl dostal na pouhá 4 %. Průměr za posledních 10 týdnů je tak 73 % pro Amazon Echo, 14 % pro Google Home a jen 10 % pro Apple HomePod. Navíc vše nasvědčuje tomu, že toto číslo se bude dále znatelně snižovat, pokud Apple něco nezmění.
 
Apple tak už začal snižovat objednávky na výrobu u společnosti Inventec Corp, která vyrábí tyto chytré reproduktory. Předpokládá se, že se letos prodá 7 milionů HomePodů, zatímco Amazon by měl prodat okolo 29 milionů a Google pak zhruba 18 milionů chytrých reproduktorů. Pro rok 2019 se předpokládají čísla 11 milionů pro Apple a 39, resp. 32 milionů pro Amazon a Google.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama