Připravte se na více elektro-supersportů: EU chce rušit výjimky pro malé výrobce
16.7.2021, Milan Šurkala, aktualita
European Green Deal je doslova zabijákem spalovacích motorů. Dosud jsme se mohli chlácholit tím, že menší výrobci supersportů jsou z tohoto vyjmuti. Ale i tato výjimka bude za několik let zrušena.
Evropská unie to myslí se snižováním uhlíkové stopy vážně a její European Green Deal bude mít rozsáhlé důsledky na dopravu, průmysl i běžný život. Pokud jde o dopravu, tak zde už víme, do roku 2030 se mají emise snížit o 65 %, což bude znamenat výrazně navýšit počet elektromobilů a plug-in hybridů. Od roku 2035 ale mají být (bude-li návrh zákona schválen) zakázány spalovací motory, takže bude možné prodávat už jen elektromobily a jiná bezemisní vozidla. Přituhovat ale bude i u malosériových výrobců.
Dosud měli totiž malosérioví výrobci úlevy, a tak zejména značky vyrábějící supersporty sice musely řešit emisní normy, ale už neměly problém s pokutami za CO2, které sužují velkosériové výrobce. Toto se týkalo těch, kteří v EU prodali za rok mezi 1000 a 10000 osobními vozy nebo mezi 1000 až 22000 dodávkami. Týkalo se 10 výrobců Aston Martin, Bentley, DR Automobiles, DR Motor Company, Ferrari, General Motors, Lamborghini, Mahindra, Maserati, McLaren, v oblasti dodávek pak šlo o Piaggio a Ssangyong. Pod hranicí 1000 vozů pak byly za rok 2019 společnosti Alpina se 693 auty, Lotus se 717 vozy a Noble, který neprodal jediné auto.
Od roku 2030 však bude tato výjimka zrušena a zůstane už jen pro velmi malé výrobce s prodeji pod 1000 vozů (v tomto případě tedy Alpina a Lotus). Výše zmíněné automobilky s prodeji nad 1000 aut v EU ročně už budou čelit pokutám, takže se dá předpokládat výrazné rozšíření výrobního programu o elektromobily a můžeme tedy očekávat mnoho elektrických supersportů.
Zdroj: jalopnik.com, ec.europa.eu